Короткий опис(реферат):
Дослідження присвячене мистецтвозначому аналізу колекції французької
порцеляни XVIII–XIX ст., що зберігається у Національному музеї мистецтв
імені Богдана та Варвари Ханенків у Києві. Значущість цієї теми зумовлена
зростанням інтересу до європейського фарфору як важливого явища художньої
культури, а також недостатньою кількістю ґрунтовних праць, присвячених
колекціям порцеляни французького виробництва в Україні. Вивчення цієї збірки
сприяє поглибленню знань щодо процесу формування музейного фонду
держави, дозволяє уточнити походження значної кількості експонатів і
атрибутувати їх, спираючись на відомості з розвитку французьких мануфактур у
контексті історичних змін, ввести предмети музейної колекції у науковий обіг.
Основну увагу зосереджено на атрибуції та реатрибуції творів,
виготовлених на провідних французьких виробництвах XVIII–XIX ст., зокрема
на мануфактурах у Шантійї, Меннесі, Севрі та паризьких фабриках. Аналіз
охоплює мистецькі та історичні аспекти розвитку порцелянової справи,
типологію форм і декору виробів, методи ідентифікації та визначення стильової
приналежності творів. Особливу увагу приділено встановленню авторства
розпису і ліпного оздоблення, визначенню імен моделювальників, які
працювали на французьких мануфактурах, а також перегляду попередніх
атрибуцій експонатів
Суть розробки, основні результати:
This research is dedicated to an art historical analysis of the collection of 18th and 19th-century French porcelain housed in the Bohdan and Varvara Khanenko
National Museum of Arts in Kyiv. The relevance of this topic stems from the growing
scholarly interest in European porcelain as a significant phenomenon of artistic
culture, as well as from the lack of comprehensive studies focusing on collections of
French porcelain held in Ukraine. The study of this collection contributes to a deeper
understanding of the processes involved in the formation of the national museum
fund, facilitates the clarification of the provenance of numerous objects, and enables
their attribution based on knowledge of the development of French manufactories
within a broader historical context. Furthermore, it aims to introduce these museum
objects into academic circulation.
The primary focus is placed on the attribution and reattribution of works
produced at the leading French manufactories of the 18th and 19th centuries,
including those in Chantilly, Mennecy, Sèvres, and various Parisian factories. The
analysis encompasses both artistic and historical aspects of porcelain production,
typologies of forms and decoration, as well as methods of identification and stylistic
classification. Particular attention is paid to the authorship of painted and sculpted
decoration, the identification of modellers active at French manufactories, and the
critical revision of earlier attributions within the collection.