Show simple item record

dc.contributor.author Demchyna, Liubov
dc.date.accessioned 2025-07-01T08:58:03Z
dc.date.available 2025-07-01T08:58:03Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Demchyna, L. (2024). Socio-communicative technologies in the context of the library and information sector. // Library Science. Record Studies. Informology, 20(4), 33-42. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5910
dc.description Актуальність досліджуваної теми зумовлена стрімкою цифровою трансформацією суспільства, зростаючою роллю інформаційних технологій та необхідністю адаптації бібліотек до нових комунікаційних викликів. Мета дослідження полягала у висвітленні сутності соціально-комунікаційних технологій та визначенні перспективи їхнього використання як засобу управління бібліотечно інформаційною сферою. Методологія дослідження полягала у використанні загальнонаукових методів дослідження – застосування методу структурного аналізу та синтезу, що дало змогу з’ясувати значення окремих термінів та понять для функціонування і розвитку феномену соціально-комунікаційних технологій. Метод систематизації та узагальнення застосовувався для пропозиції використання дій комплексів соціально-комунікаційних технологій в бібліотечно-інформаційній сфері. У результаті цього дослідження було виявлено, що соціально-комунікаційні технології відіграють важливу роль у формуванні та функціонуванні бібліотечно-інформаційної сфери, що обумовлено швидкими темпами соціальних змін і значними внутрішніми трансформаціями бібліотечних установ під впливом процесів інформатизації. Соціально-комунікаційні технології у бібліотечно-інформаційній сфері включали: соціальні мережі, чат-боти для взаємодії з користувачами, вебінари та онлайн-лекції, автоматизовані бібліотечні інформаційні системи, мобільні додатки бібліотек, віртуальні тури, гейміфікацію. У 2024 році соціально-комунікаційні технології відображали нові властивості та відносини в бібліотечно інформаційній сфері, а фахівцям допомагали продукувати нові ідеї, стежити за трендами розвитку предметної галузі шляхом моніторингу документно-інформаційних потоків та масивів, формулювати завдання автоматизації інформаційних процесів, впевнено почуватись ефективним комунікантом у сучасному інформаційному просторі при виконанні своїх професійних обов’язків. У сучасному світі використання соціально-комунікаційних технологій у бібліотечно-інформаційній сфері залишається обмеженим і не забезпеченим достатнім інструментарієм соціального проєктування та ефективними методами впливу. Водночас ці технології виконують важливу функцію у виявленні проблем бібліотечної діяльності, точному визначенні їхніх причин і пошуку оптимальних шляхів розв’язання uk_UA
dc.description.abstract The relevance of the research topic stems from the rapid digital transformation of society, the growing role of information technologies, and the need for libraries to adapt to new communication challenges. This study aimed to highlight the essence of socio-communicative technologies and to determine the prospects for their use as a tool for managing the library and information sector. The research methodology involved the application of general scientific methods, specifically structural analysis and synthesis, which have facilitated the clarification of key terms and concepts relevant to the functioning and development of the phenomenon of socio communicative technologies. The methods of systematisation and generalisation were used to propose the implementation of action frameworks involving socio-communicative technologies within the library and information domain. The findings indicated that socio-communicative technologies played a significant role in shaping and supporting the functioning of the library and information sector, which was influenced by rapid social change and substantial internal transformations within library institutions resulting from informatisation processes. Socio communicative technologies in the library and information sector have included social media platforms, chatbots for user interaction, webinars and online lectures, automated library information systems, mobile library applications, virtual tours, and gamification. In 2024, these technologies reflected emerging characteristics and relationships within the sector, supporting professionals in generating new ideas, tracking developments in the field by monitoring document and information flows and datasets, formulating tasks for the automation of information processes, and functioning confidently as effective communicators in the modern information space, while fulfilling their professional responsibilities. In the modern world, the use of socio communicative technologies in the library and information sphere remained limited and lacks sufficient tools for social design and effective methods of influence. Nonetheless, these technologies serve an important role in identifying challenges in library operations, accurately determining their causes, and exploring optimal solutions uk_UA
dc.language.iso en uk_UA
dc.subject social media uk_UA
dc.subject webinars uk_UA
dc.subject automated library and information systems uk_UA
dc.subject mobile applications uk_UA
dc.subject virtual tours uk_UA
dc.subject gamification uk_UA
dc.title Socio-communicative technologies in the context of the library and information sector uk_UA
dc.title.alternative Соціально-комунікаційні технології в контексті бібліотечно-інформаційної сфери uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account