Короткий опис(реферат):
The activation of varieties of cultural tourism, which is aimed at promotion local objects of cultural and
natural heritage and improvement the tourism industry, innovative activities in the socio-cultural sphere and the
formation of new leisure spaces, also contributes to improving the tourist attractiveness of regions and increasing
the economic viability of local communities. The aim of the work is to consider the specifics of the development of
cultural tourism and the use of tools for the promotion of cultural heritage at the global level in the context of the
transformation of the regional socio-cultural space, in particular virtual. The selection of methods is determined by
integrated approaches to the interpretation of the varieties of cultural tourism and the use of a complex of methods
of sociocultural and polysystemic analysis, which combines a systemic method, a method of cultural modeling,
systematisation of materials and generalisation, a comparative method, which made it possible to determine strategic
priorities for the development of regional cultural tourism. The creation of a regional tourist product, through the
activation of varieties of cultural tourism, opens up new opportunities for promotion local traditions, ethno-cultural,
natural and urban heritage of Ukrainian communities; motivates to visit regional cultural events and museums; creates
conditions for filling travels with creative experiences and impressions from communication with various cultural
communities of Ukraine. The practical value of the study consists in the expansion of ideas about the application
of tools for the activation of varieties of cultural tourism in the context of the use of socio-cultural management
technologies, the presentation of elements of cultural heritage and natural landscapes for the development of the
regional socio-cultural sphere
Суть розробки, основні результати:
Активізація різновидів культурного туризму, який спрямований на популяризацію місцевих
об’єктів культурної та природної спадщини і вдосконалення туристичної індустрії, інноваційну діяльність у
соціокультурній сфері та формування нових дозвіллєвих просторів, також сприяє покращенню туристичної
привабливості регіонів та підвищенню економічної життєздатності місцевих громад. Метою роботи є
розгляд специфіки розвитку культурного туризму та використання інструментів популяризації культурної
спадщини на глобальному рівні в умовах трансформації регіонального соціокультурного простору, зокрема
віртуального. Вибір методів дослідження зумовлений комплексними підходами до інтерпретації різновидів
культурного туризму та використанням комплексу методів соціокультурного та полісистемного аналізу, який
поєднує системний метод, метод культурологічного моделювання, систематизації матеріалів та узагальнення,
порівняльний метод, що дозволило визначити стратегічні пріоритети розвитку регіонального культурного
туризму. Створення регіонального туристичного продукту через активізацію різновидів культурного
туризму відкриває нові можливості для популяризації місцевих традицій, етнокультурної, природної та
урбаністичної спадщини українських громад; мотивує до відвідування регіональних культурних подій та
музеїв; створює умови для наповнення подорожей творчим досвідом та враженнями від спілкування з різними
культурними спільнотами України. Практична цінність дослідження полягає у розширенні уявлень про
застосування інструментів активізації різновидів культурного туризму в контексті використання технологій
соціокультурного менеджменту, презентації елементів культурної спадщини та природних ландшафтів для
розвитку регіональної соціокультурної сфери