Короткий опис(реферат):
In 2024, the church music of Ukrainian Orthodoxy requires a thorough analysis of its impact on cultural
identity and spiritual development over the centuries. Church hymns, through the synthesis of arts and sacraments,
facilitated the interaction between music and liturgical text, enriching liturgical practice and the spirituality of Kyivan
Rus. In 2024, the problem of the spiritual revival of the nation, its cultural identity through the involvement of hesychast
traditions in Orthodox church practice acquires new relevance and expediency. The purpose of the article is to carry out
a comprehensive analysis of the religious-aesthetic, theological, and cultural ideas of hesychia, which were manifested in
the church-musical practice of liturgical services and influenced the spirituality of the Orthodox person over the course
of a thousand-year history. The study applies art history and cultural studies approaches, uses methods of analysis,
synthesis, comparison and interaction of cultural affiliation and spiritual progress of the nation. It has been scientifically
proven and substantiated that the musical art of the Kyivan Rus became the personification of spiritual transformations,
formed the mental and ideological constructs of Eastern Christianity in its ancient Old Rus form thanks to Orthodox
liturgical music. According to the results of scientific analysis, it appears that the adoption of Eastern Christianity
in Kyivan Rus became a fundamental milestone in the development of its musical culture, which was significantly
influenced by the patristic doctrine and spirituality, in particular hesychast views and customs that came to Rus from
Athos. It is proved that church music in Kyivan Rus was filled with God’s light, spiritual “energy”, peace-making harmony,
balanced tempo-rhythm and soulful melody, it was a manifestation of “sonorous” divine silence, “singing with thoughts”.
This research will be appropriate in curricula on the history of music, on the history of sacred art, on Christian ethics
and aesthetics, for further scientific and educational research of church Orthodox chants and their relationship with
Byzantine hesychast practice in the context of mutual influence on mentality, worldview, religious and aesthetic ideals
Суть розробки, основні результати:
У 2024 році церковна музика українського православ’я потребує ґрунтовного аналізу її впливу на
культурну ідентичність та духовний розвиток протягом століть. Церковні піснеспіви через синтез мистецтв і
таїнств сприяли взаємодії музики і богослужбового тексту, збагачуючи літургійну практику і духовність Київської
Русі. У 2024 році проблема духовного відродження нації, її культурної самобутності через залучення ісихастських
традицій до православної церковної практики набуває нової актуальності та доцільності. Мета статті – здійснити
комплексний аналіз релігійно-естетичних, богословських та культурологічних ідей ісихазму, які проявилися в
церковно-музичній практиці богослужінь і вплинули на духовність православної людини протягом тисячолітньої
історії. У дослідженні застосовано мистецтвознавчий та культурологічний підходи, використано методи аналізу,
синтезу, порівняння та взаємозв’язку культурної приналежності та духовного поступу нації. Науково доведено
та обґрунтовано, що музичне мистецтво Київської Русі стало уособленням духовних перетворень, сформувало
ментальні та світоглядні конструкти східного християнства в його давньоруській формі завдяки православній
літургійній музиці. За результатами наукового аналізу з’ясовано, що прийняття Київською Руссю східного
християнства стало фундаментальною віхою в розвитку її музичної культури, яка зазнала значного впливу
святоотцівського віровчення та духовності, зокрема ісихастських поглядів і звичаїв, що прийшли на Русь з
Афону. Доведено, що церковна музика в Київській Русі була наповнена Божим світлом, духовною «енергією»,
миротворчою гармонією, врівноваженим темпо-ритмом і проникливою мелодикою, була виявом «дзвінкої»
божественної тиші, «співом думками». Дане дослідження буде доречним у навчальних програмах з історії
музики, з історії сакрального мистецтва, з християнської етики та естетики, для подальших наукових та освітніх
досліджень церковних православних піснеспівів та їх взаємозв’язку з візантійською ісихастською практикою в
контексті взаємовпливу на ментальність, світогляд, релігійні та естетичні ідеали