Abstract:
The relevance of the research is determined by the need to substantiate and implement effective visual
narrative media formats for creating effective visual communications capable of clearly conveying messages and ideas
to the viewer. The purpose of the work is to reveal and evaluate the communicative potential of stop-motion animation
in the context of audiovisual practices of modern design. Research methodology is formed by general scientific and
special methods, in particular, comparative and historical analysis, scientific analysis and synthesis, methods of visual
observation, modeling, art history and content analysis. The research substantiates the technical techniques, formal
and artistic approaches of stop-motion and reveals their influence on the communicative potential of animation in
the context of various project tasks. The effectiveness of the tools of stop-motion animation in modern audiovisual
design practices for increasing the emotional involvement of the audience and improving the perception of content
due to attractiveness and experimentation has been proven. The ability of stop-motion animation for detail, visual
saturation, expressiveness and emotional expressiveness can play a key role in solving design problems where a deep
narrative impact needs to be achieved. The paper substantiates the expediency of using the main technical techniques
of stop-motion animation in the implementation of specific conceptual project tasks, in particular in short animated
f
ilms of various genres, in advertising videos, in art projects, where the goal can be achieved due to the high artistic
characteristics of the visual series, interactivity and emotional interaction with the viewer. The practical value of the
work is determined by the possibility of implementing the research results into practical recommendations for the
implementation of specific projects. The results of the research can be useful in the academic community for the further
development of the theoretical foundations of stop-motion animation and the expansion of project approaches in
educational courses related to audiovisual art and visual communication
Description:
Актуальність дослідження визначається необхідністю обґрунтування та впровадження
ефективних візуально-наративних медіаформатів для створення дієвих візуальних комунікацій, здатних
чітко доносити повідомлення та ідеї до глядача. Мета роботи – виявити та оцінити комунікативний
потенціал стоп-моушн анімації в контексті аудіовізуальних практик сучасного дизайну. Методологію
дослідження формують загальнонаукові та спеціальні методи, зокрема, порівняльно-історичний аналіз,
науковий аналіз і синтез, методи візуального спостереження, моделювання, мистецтвознавчий та контент
аналіз. У дослідженні обґрунтовано технічні прийоми, формальні та художні підходи стоп-моушн та
виявлено їхній вплив на комунікативний потенціал анімації в контексті різних проєктних завдань. Доведено
ефективність використання інструментів стоп-моушн анімації в сучасних практиках аудіовізуального
дизайну для підвищення емоційної залученості аудиторії та покращення сприйняття контенту за рахунок
привабливості та експериментальності. Здатність стоп-моушн анімації до деталізації, візуальної насиченості,
експресивності та емоційної виразності може відігравати ключову роль у вирішенні дизайнерських завдань,
де необхідно досягти глибокого наративного впливу. У роботі обґрунтовано доцільність використання
основних технічних прийомів стоп-моушн анімації при реалізації конкретних концептуальних проєктних
завдань, зокрема у короткометражних анімаційних фільмах різних жанрів, у рекламних відеороликах, в арт
проєктах, де поставлена мета може бути досягнута за рахунок високих художніх характеристик візуального
ряду, інтерактивності та емоційної взаємодії з глядачем. Практична цінність роботи визначається можливістю
втілення результатів дослідження в практичні рекомендації для реалізації конкретних проєктів. Результати
дослідження можуть бути корисними в академічному середовищі для подальшого розвитку теоретичних
засад стоп-моушн анімації та розширення проєктних підходів в освітніх курсах, пов’язаних з аудіовізуальним
мистецтвом та візуальною комунікацією