Короткий опис(реферат):
In contemporary humanities, there is a pressing need for studies that would interpret civilisational
achievements through the lens of the life and creativity of their creators. The purpose of this article was to highlight the
specifics of an artist’s biography from the perspective of reflecting key cultural concepts. The implementation of this
study has become possible through the involvement of several general scientific methods, including analysis, synthesis,
induction, deduction, and generalisation. It has been demonstrated that the master’s biography is an anthropological
phenomenon, a source of insight into the creator and their works, and a product of the scholar’s (biographer’s) activity.
It represents a multidimensional content domain that encapsulates the spiritual achievements of an era. The master’s
chronicle reflects the fulfillment of their higher purpose, i.e., the creation of artistic artifacts that have become a
phenomenon of homo sapiens. At the same time, it reproduces the microcosm of the character’s epoch, records the
leading principles of the era, serves as a means of perceiving and interpreting multifaceted achievements, and appears
as one of the ways in which contemporary humanitarian knowledge develops. The master’s chronicles are an ontological
narrative where the unfolding plot, climax, declines, dynamic twists, and meaningful events illustrate the artistic time
and space of a unique individual’s life, marking the key cultural concepts of the epoch. The practical significance of
the results lies in the fact that the proposed research can be used in the development of lecture courses on the theory
and history of culture, personal studies, and biographistics. Certain aspects can be applied in educational activities,
including lectures, masterclasses, and projects dedicated to the study of contemporary civilisational processes
Суть розробки, основні результати:
У сучасних гуманітарних науках існує нагальна потреба у дослідженнях, які б інтерпретували
цивілізаційні досягнення через призму життя та творчості їхніх творців. Метою цієї статті було висвітлення
особливостей біографії митця з погляду відображення ключових культурних концептів. Реалізація цього
дослідження стала можливою завдяки залученню низки загальнонаукових методів, зокрема аналізу, синтезу,
індукції, дедукції та узагальнення. Було продемонстровано, що біографія майстра є антропологічним феноменом,
джерелом розуміння особистості творця та його творів, а також продуктом діяльності дослідника (біографа). Вона
представляє багатовимірний змістовий простір, що вміщує духовні досягнення епохи. Хроніка життя майстра
відображає виконання його вищої мети, а саме створення мистецьких артефактів, які стали феноменом homo
sapiens. Водночас вона відтворює мікрокосм епохи, фіксує провідні принципи часу, слугує засобом сприйняття та
інтерпретації багатогранних досягнень і виступає одним із способів розвитку сучасного гуманітарного знання.
Хроніки майстра є онтологічним наративом, де розгортання сюжету, кульмінації, спади, динамічні повороти та
значущі події ілюструють художній час і простір життя унікальної особистості, позначаючи ключові культурні
концепти епохи. Практичне значення результатів полягає у тому, що запропоноване дослідження може бути
використане при розробці лекційних курсів з теорії та історії культури, персоналістики та біографістики.
Окремі аспекти можуть бути застосовані в освітній діяльності, включаючи лекції, майстер-класи та проєкти,
присвячені вивченню сучасних цивілізаційних процесів