Show simple item record

dc.contributor.author Andrianova, Olena
dc.contributor.author Biskulova, Svitlana
dc.date.accessioned 2025-07-02T09:06:23Z
dc.date.available 2025-07-02T09:06:23Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Andrianova, O., & Biskulova, S. (2024). Technological research of Adalbert Erdelyi’s still life of the post-Budapest period. // Notes on Art Criticism, 24(1), 7-13. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5936
dc.description Актуальність дослідження полягає в отриманні цінної інформації про живопис Адальберта Ерделі, що поглиблює розуміння його творчості, підтримує зусилля з точної атрибуції та збагачує мистецтвознавчу науку. Метою цього дослідження було охарактеризувати матеріали та техніку живопису художника постбудапештського періоду та ввести отримані результати в науковий обіг. Методологія дослідження ґрунтується на комплексному загальнонауковому підході, що поєднує теоретичні та емпіричні методи, зокрема мистецтвознавчий та порівняльний аналізи, а також оптичні та фізико-хімічні методи. Для визначення пігментної палітри художника використано рентгенофлуоресцентний аналіз та інфрачервону спектроскопію з Фур’є-перетворенням. До цього часу були відомі та введені в науковий обіг лише кілька творів раннього періоду творчості Адальберта Ерделі. Проведено комплексне дослідження натюрморту Адальберта Ерделі. Встановлено стилістичні та технологічні особливості живопису, притаманні для постбудапештського періоду. Показано, що в ролі основи для картини використовувався картон, виготовлений із суміші ганчіркових волокон і деревної целюлози. Було визначено тип склеювання картону та наповнювачі. Натюрморт написаний мокрим по мокрому на неґрунтованій основі без нанесення підмальовок. Аналіз органічного зв’язуючого показав, що картина виконана в техніці олійного живопису. У фарбах білого кольору виявлено чисті свинцеві білила. У фарбовому шарі виявлено білила свинцеві з домішками білил цинкових, суміш білил свинцевих з білилами цинковими, хром жовтий (хромат свинцю), кіновар, алізарин малиновий, охра, смарагдово-зелений (ацетоарсеніт міді), берлінська лазур. Ідентифіковані пігменти та порівняльний аналіз полімеризації олії у свинцевій білій фарбі дозволили підтвердити, що картина була створена у 1918 році. Показано, що художньо-стильові характеристики картини відповідають постбудапештському періоду творчості Адальберта Ерделі. Таким чином, «Натюрморт з келихами на таці» можна вважати першим відомим зображенням келихів з водою у творчій спадщині художника. Результати проведеного дослідження є важливим інформативним джерелом в аналізі ранньої творчості художника та можуть бути корисними для мистецтвознавців і зберігачів музейних колекцій uk_UA
dc.description.abstract The study’s relevance lies in obtaining valuable information about Adalbert Erdelyi’s painting, which enhances the understanding of his artwork, supports efforts at accurate attribution, and enriches the study of art history. The purpose of this study was to characterise artist’s painting materials and technique of the post-Budapest period and introduce obtained results into scientific circulation. The research methodology was based on an integrated general scientific approach that combines theoretical and empirical methods, including art-critic and comparative analyses as well as optical and physicochemical methods. X-ray fluorescence analysis and Fourier-transform infrared spectroscopy were used to determine the artist’s pigment palette. Until now, only a few works of Adalbert Erdelyi’s early creative stage have been known and introduced into scientific circulation. A comprehensive study of Adalbert Erdelyi’s still life was carried out. The stylistic and technological features of the painting that were inherent in the post-Budapest period were established. It has been shown that cardboard made from a mixture of rag fibers and wood pulp was used as the painting support. The type of cardboard gluing and fillers were determined. The still life was painted wet-on-wet on the unprimed support without applying underdrawings. The analysis of the organic binder has shown that the painting was executed in the oil painting technique. Pure lead white was identified in white paints. Lead white with an admixture of zinc white, a mixture of lead white and zinc white, chrome yellow (lead chromate), vermillion, alizarin crimson, ocher, Emerald green (copper acetoarsenite), and Prussian blue were found in the paint layer. The identified pigments and a comparative analysis of oil polymerisation in lead white paint allowed us to confirm that the painting was created in 1918. It is shown that the artistic and style characteristics of the painting correspond to Adalbert Erdelyi’s post-Budapest period. Thus, “Still Life with Glasses on a Tray” can be considered the first known image of glasses with water in the artist’s creative heritage. The results of carried out research are an important informative source in the analysis of the artist’s early works and can be useful for art historians and curators of museum collections uk_UA
dc.language.iso en uk_UA
dc.subject painting uk_UA
dc.subject artist palette uk_UA
dc.subject pigments uk_UA
dc.subject optical microscopy uk_UA
dc.subject UV fluorescence uk_UA
dc.subject X-ray fluorescence analysis uk_UA
dc.subject Fourier-transform infrared spectroscopy uk_UA
dc.title Technological research of Adalbert Erdelyi’s still life of the post-Budapest period uk_UA
dc.title.alternative Технологічні дослідження натюрморту Адальберта Ерделі постбудапештського періоду uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account