Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Composer’s “predictions”, embodied in figurative and symbolic content of “Lyrical scenes” by Ivan Karabyts

Show simple item record

dc.contributor.author Kisiuk, Nazarii
dc.date.accessioned 2025-07-02T11:35:29Z
dc.date.available 2025-07-02T11:35:29Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Kisiuk, N. (2024). Composer’s “predictions”, embodied in figurative and symbolic content of “Lyrical scenes” by Ivan Karabyts. // Notes on Art Criticism, 24(2), 16-24. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5944
dc.description У дослідженні висвітлено камерно-інструментальну творчість Івана Карабиця, зокрема твір для скрипки та фортепіано «Ліричні сцени» в контексті музичного та суспільного життя сучасності. Проаналізований зразок скрипкового твору рідко з’являвся в репертуарі скрипалів, до того ж цикл досі не був вивчений. Метою дослідження було інтерпретувати зміст у всіх його образах і символіці, використаній композитором у творі. Дослідження зосереджувалося не на типовому порівнянні й ідентифікації композиторського стилю митця з творчістю вчителя Бориса Лятошинського, а на образному та змістовому передбаченні соціально-патріотичних подій сучасності, зокрема військових дій в Україні, піднесення свідомого щирого патріотизму, а також на акцентуванні індивідуальної інтерпретації символіки та образності в аналізованих творах. У дослідженні викладено суб’єктивно обґрунтовану наукову позицію щодо образно-символічного змісту скрипкового циклу Івана Карабиця, яка базувалася на виконавсько-теоретичному аналізі та стане перспективною темою для музикознавчих дискусій у подальшому спектрі символіки та образності в площині творчості митця. У дослідженні виділено й обґрунтовано перелік музично-виражальних засобів, використаних для втілення основної трагічно-фатумної ідеї скрипкового циклу, попри первинне сприйняття програмної назви «Ліричні сцени». Отримані результати дослідження можуть бути використані в освітніх курсах із предметів «Історія української музики» та «Інтерпретація виконавства» на скрипковому класі й у класі «Камерного ансамблю». Практична цінність цього дослідження полягає в його безпосередній актуальності для викладання скрипкового виконавства в класі «Скрипка» uk_UA
dc.description.abstract The study highlighted the chamber-instrumental work of Ivan Karabyts, namely a piece for violin and piano “Lyrical scenes” in the context of the musical and social life of modern times. The analysed sample of the violin piece was infrequently featured in the repertoire of violinists, moreover, the cycle has not yet been studied. The study aimed to interpret the content, in all its images and symbolism, used by the composer in the work. The study primarily analysed not the typical comparison and identification of the artist’s compositional style with the work of the teacher, Borys Lyatoshinskyi, but a figurative and meaningful prediction of the socio-patriotic events of modern times, namely, the military actions in Ukraine, the rise of the conscious sincere patriotism, as well as an emphasis on the individual interpretation of symbolism and imagery in the analysed works. The study contained a subjectively substantiated scientific position regarding the figurative and symbolic content of the violin cycle of Ivan Karabyts, which was based on a performance-theoretical analysis and will become a promising subject of musicological discussions in the further spectrum of symbolism and imagery in the plane of the artist’s creativity. The study highlighted and substantiated a list of musical and expressive means, which were used to embody the main tragic-fatum idea of the violin cycle, despite the primary perception of the programme title of the “Lyrical scenes”. The obtained research results can be used in an educational course on the subject “History of Ukrainian music”, and “Performance interpretation” in the violin class and the “chamber ensemble” class. The practical value of this research lies in its direct relevance to the teaching of violin performance in the “violin” class uk_UA
dc.language.iso en uk_UA
dc.subject melodist uk_UA
dc.subject imagery uk_UA
dc.subject chamber-instrumental works uk_UA
dc.subject violin uk_UA
dc.subject symbolism uk_UA
dc.title Composer’s “predictions”, embodied in figurative and symbolic content of “Lyrical scenes” by Ivan Karabyts uk_UA
dc.title.alternative Композиторські «передбачення», втілені в образно-символічному змісті «Ліричних сцен» Івана Карабиця uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account