Короткий опис(реферат):
The study highlighted the chamber-instrumental work of Ivan Karabyts, namely a piece for violin
and piano “Lyrical scenes” in the context of the musical and social life of modern times. The analysed sample of the
violin piece was infrequently featured in the repertoire of violinists, moreover, the cycle has not yet been studied.
The study aimed to interpret the content, in all its images and symbolism, used by the composer in the work. The
study primarily analysed not the typical comparison and identification of the artist’s compositional style with the
work of the teacher, Borys Lyatoshinskyi, but a figurative and meaningful prediction of the socio-patriotic events
of modern times, namely, the military actions in Ukraine, the rise of the conscious sincere patriotism, as well as an
emphasis on the individual interpretation of symbolism and imagery in the analysed works. The study contained
a subjectively substantiated scientific position regarding the figurative and symbolic content of the violin cycle
of Ivan Karabyts, which was based on a performance-theoretical analysis and will become a promising subject of
musicological discussions in the further spectrum of symbolism and imagery in the plane of the artist’s creativity.
The study highlighted and substantiated a list of musical and expressive means, which were used to embody the
main tragic-fatum idea of the violin cycle, despite the primary perception of the programme title of the “Lyrical
scenes”. The obtained research results can be used in an educational course on the subject “History of Ukrainian
music”, and “Performance interpretation” in the violin class and the “chamber ensemble” class. The practical value
of this research lies in its direct relevance to the teaching of violin performance in the “violin” class
Суть розробки, основні результати:
У дослідженні висвітлено камерно-інструментальну творчість Івана Карабиця, зокрема твір для
скрипки та фортепіано «Ліричні сцени» в контексті музичного та суспільного життя сучасності. Проаналізований
зразок скрипкового твору рідко з’являвся в репертуарі скрипалів, до того ж цикл досі не був вивчений. Метою
дослідження було інтерпретувати зміст у всіх його образах і символіці, використаній композитором у творі.
Дослідження зосереджувалося не на типовому порівнянні й ідентифікації композиторського стилю митця з
творчістю вчителя Бориса Лятошинського, а на образному та змістовому передбаченні соціально-патріотичних
подій сучасності, зокрема військових дій в Україні, піднесення свідомого щирого патріотизму, а також на
акцентуванні індивідуальної інтерпретації символіки та образності в аналізованих творах. У дослідженні
викладено суб’єктивно обґрунтовану наукову позицію щодо образно-символічного змісту скрипкового
циклу Івана Карабиця, яка базувалася на виконавсько-теоретичному аналізі та стане перспективною темою
для музикознавчих дискусій у подальшому спектрі символіки та образності в площині творчості митця. У
дослідженні виділено й обґрунтовано перелік музично-виражальних засобів, використаних для втілення
основної трагічно-фатумної ідеї скрипкового циклу, попри первинне сприйняття програмної назви «Ліричні
сцени». Отримані результати дослідження можуть бути використані в освітніх курсах із предметів «Історія
української музики» та «Інтерпретація виконавства» на скрипковому класі й у класі «Камерного ансамблю».
Практична цінність цього дослідження полягає в його безпосередній актуальності для викладання скрипкового
виконавства в класі «Скрипка»