Abstract:
Мета статті – розглянути мистецтво ілюзіонізму як явище сучасної видовищної культури, у межах якої
формується власна семантика й естетика та стає можливою реалізація професійного і творчого потенціалу
особистості. Методологія дослідження ґрунтується на системному та ціннісному підходах, а також на
застосуванні аналітичного, синтетичного, історичного, мистецтвознавчого та культурологічного методів, що дає
змогу комплексно розглянути означену проблематику й отримати відповідні результати дослідження. Наукова
новизна полягає в теоретичному осмисленні ілюзіонізму як синтетичного жанру сучасного мистецтва, що
включає в себе як технічні й технологічні елементи, так і культурні та психологічні, будучи націленим на
формування яскравого й незвичного видовища, при цьому ретранслюючи на публіку сенси й цінності, актуальні
сучасному суспільству. Висновки. У результаті проведеного дослідження з’ясовано, що сучасна видовищна
культура є поліжанровим феноменом, що впливає на всі аспекти суспільного життя, сприяючи формуванню
нових соціальних зв’язків, міжкультурному обміну, а також надає простір для самовираження і творчості,
пропонуючи унікальні можливості для розваг, навчання та особистісної взаємодії. Ілюзіонізм як феномен
видовищної культури та фокуси як естрадний жанр не лише виконують розважальну функцію, а й мають
глибокий культурний сенс, стимулюючи креативність і формуючи унікальний культурний продукт, що певною
мірою виходить за межі повсякденної культури, створюючи ефект магічного дійства. Завдяки унікальному
поєднанню мистецтва, науки й технологій ілюзіонізм спонукає до творчого пошуку, що перебуває поза межами
звичайного досвіду, формуючи нові виміри сприйняття сучасного видовища.
Description:
The purpose of the article is to consider the art of illusionism as a phenomenon of modern spectacular culture,
within which its own semantics and aesthetics are formed and the realisation of the professional and creative potential of
the individual becomes possible. The research methodology is based on systemic and value-based approaches, as well
as on the application of analytical methods, synthetic, historical, art history and cultural studies, which allow a
comprehensive consideration of the specified issues and obtaining relevant research results. The scientific novelty lies
in the theoretical understanding of illusionism as a synthetic genre of modern art, which includes both technical and
technological elements, as well as cultural and psychological ones, aimed at forming a bright and unusual spectacle, while
relaying to the public the meanings and values that are relevant to modern society. Conclusions. As a result of the
research, it was found that modern entertainment culture is a multi-genre phenomenon that affects all aspects of social
life, contributing to the formation of new social ties, intercultural exchange, and also provides space for self-expression
and creativity, offering unique opportunities for entertainment, learning and personal interaction. Illusionism as a
phenomenon of entertainment culture and magic tricks as a variety genre perform not only an entertainment function, but
also have a deep cultural meaning, stimulating creativity and forming a unique cultural product, which to some extent
goes beyond everyday culture, creating the effect of a magical performance. Due to the unique combination of art, science
and technology, illusionism encourages creative searches that lie beyond the boundaries of ordinary experience, forming
new dimensions of perception of modern entertainment.