Abstract:
Метою статті є виявлення особливостей культури авторського кіно Нового Голлівуду, репрезентованої у
світоглядних моделях режисерської творчості, та визначення її впливу на креативні екранні практики сучасних
кінопостановників. Методологія дослідження. У розробці теми було задіяно культурологічний підхід для
тлумачення специфіки унікального мистецького явища – кінематографу Нового Голлівуду – як потужної
складової сучасної культури. Системний підхід уможливив розгляд кінокультури США як складної системи, що
має розгалужену низку підсистем. Компаративний метод було використано задля аналізу та порівняння
особливостей режисерської культури Нового Голлівуду з культурою творення інших Нових хвиль у кіно,
вивчення взаємовпливу новаторських екранних культур. Крім того, у процесі дослідження застосовано
міждисциплінарний підхід, підґрунтя котрого склали загальнонаукові теоретичні методи: індукція, дедукція,
комплексний мистецтвознавчий аналіз, синтез. Це дало змогу логічно й послідовно вивчити фактологічний
матеріал кінотекстів Нового Голлівуду. Методи систематизації та узагальнення було задіяно задля обґрунтування
самобутності екранної режисури Нового Голлівуду у відтворенні суспільних проблем і показу актуального до
них образу героя. Наукову новизну статті становить дослідження кінематографу Нового Голлівуду,
репрезентованого в авторських режисерських моделях, як суспільної цінності, скерованої і до загалу, і до
індивідуального особистісного сприйняття. Висновки. Обґрунтовано, що авторські режисерські моделі
кінематографу Нового Голлівуду сформувались під впливом творчості митців європейських Нових хвиль і нині
позначаються на екранній діяльності режисерів-авторів у сучасному міжкультурному просторі.
Description:
The purpose of the article is to identify the features of the auteur cinema culture of New Hollywood, represented
in the worldview models of directorial work, and to determine its influence on the creative screen practices of modern
filmmakers. Research methodology. A cultural approach was used in the development of the topic to interpret the
specifics of a unique artistic phenomenon – the cinematography of New Hollywood – as a powerful component of modern
culture. The systemic approach made it possible to consider the film culture of the United States as a complex system
with a branching number of subsystems. The comparative method was used to analyse and compare the features of the
directing culture of New Hollywood with the culture of creation of other New Waves in cinema, to study the mutual
influence of innovative screen cultures. In addition, during the research, an interdisciplinary approach was applied, the
basis of which was general scientific theoretical methods: induction, deduction, complex art analysis, synthesis. This
made it possible to logically and consistently study the factual material of New Hollywood film texts. The methodology
of systematisation and generalisation was used in order to substantiate the originality of New Hollywood screen direction
in the reproduction of social problems and showing the image of the hero relevant to them. The scientific novelty of the
article is the study of the cinematography of New Hollywood, represented in the author’s directorial models, as a social
value directed both to the general public and to individual personal perception. Conclusions. It is substantiated that the
authorial directorial models of New Hollywood cinematography were formed under the influence of the creativity of European New Wave artists and are currently affecting the screen activity of auteur directors in the modern intercultural
space.