Короткий опис(реферат):
Метою статті є дослідження стилістичних впливів французької порцеляни на вигляд продукції
Волокитинської мануфактури Андрія Міклашевського, яка стала значним явищем в українському мистецтві
XIX ст. Методологія дослідження включає застосування різноманітних методів, зокрема: верифікації даних,
отриманих з іноземних та вітчизняних джерел; історичного та системного методів, що дозволили класифікувати
інформацію різного характеру; мистецтвознавчого аналізу для визначення стилістичних особливостей виробів у
порівнянні з продукцією європейських мануфактур. Використання таких методів забезпечило об’єктивність
висвітлення досліджуваного питання, зокрема сприяло аналізу основних етапів розвитку Волокитинської
мануфактури, вивченню історичного контексту її діяльності та впливу французьких традицій на виробництво
продукції фабрики. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше висвітлено специфіку впливів
європейської порцеляни XVIII–XIX ст. на українське декоративно-ужиткове мистецтво, проаналізовано
інспірацію естетичних та технологічних особливостей французьких виробництв фарфору в порцелянових
витворах Волокитинської мануфактури. Висновки. Дослідження вперше комплексно аналізує технічні та
стилістичні аспекти продукції мануфактури А. Міклашевського, яка існувала протягом 1839‒1861 рр.,
демонструючи, як французькі принципи вирішення виробів були адаптовані в українському контексті. Власник
фабрики зробив акцент як на естетичному вигляді продукції, що поєднувала в собі декоративні елементи,
характерні для французьких фарфорових виробництв, зокрема братів Дарт та Ж. Петі, так і на використанні
провідних на той час технологічних рішень. Успіху виробництва сприяло не тільки запрошення відомих майстрів
з Франції та наслідування порцеляни цієї країни, а й запровадження навчання необхідних для виробництва
фахівців, зокрема художників. Серед продукції були посуд, освітлювальні прилади (свічники, люстри), інші
предмети декору для інтер’єру, мала пластика. Порцелянові витвори, виготовлені на цій мануфактурі, часто за
формою і декором нагадували роботи саме французьких майстерень, доповнені національними українськими
мотивами, що в підсумку забезпечувало їм комерційний успіх. Результати цього синтезу були визнані не лише в
Україні, а й за кордоном, тому вироби мануфактури А. Міклашевського сьогодні перебувають у багатьох музеях
та приватних збірках в Україні та світі, підкреслюючи значення Волокитинської мануфактури для культурної
спадщини нашої країни.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to study the stylistic influences of French porcelain on the appearance of products
from Andriy Miklashevsky's Volokytyn Manufactory, which became a significant phenomenon in Ukrainian art of the
19th century. The research methodology includes the application of various methods, in particular, verification of data
obtained from foreign and domestic sources; historical and systematic methods that allowed the classification of diverse
information; and art analysis to identify the stylistic features of the products in comparison with the products of European
manufactories. The use of these methods ensured the objectivity of the study, particularly in analysing the main stages of
the Volokytyn Manufactory's development, examining the historical context of its operations, and exploring the influence
of French traditions on the factory's production. The scientific novelty of the work lies in the fact that for the first time
the specifics of the influences of European porcelain of the 18th–19th centuries on Ukrainian decorative and applied arts are highlighted, and the inspiration of aesthetic and technological features of French porcelain production in porcelain
products of the Volokitino manufactory is analysed. Conclusions. This research for the first time provides a
comprehensive analysis of the technical and stylistic aspects of the products from A. Miklashevskyi's manufactory, which
operated from 1839 to 1861, demonstrating how French design principles were adapted to the Ukrainian context. The
factory owner emphasised both the aesthetic appearance of products that combined decorative elements characteristic of
French porcelain productions, particularly the Dart brothers and J. Petit, and the use of leading technological solutions of
that time. The success of the production was facilitated not only by inviting famous masters from France and following
the porcelain traditions of this country but also by establishing training programmes for specialists required for production,
including artists. Among the products were tableware, lighting fixtures (candlesticks, chandeliers), other interior decor
items, and small plastics. Porcelain products made at this manufactory often resembled the works of French workshops
in form and decor, supplemented with national Ukrainian motifs, which ultimately ensured their commercial success. The
results of this synthesis were recognised not only in Ukraine but also abroad, so today, the products of A. Miklashevskyi's
manufactory are held in numerous museums and private collections in Ukraine and worldwide, emphasising the
significance of the Volokytyn Manufactory for our country's cultural heritage.