Abstract:
Мета статті – виявити особливості композиції нумізматичних портретів імператорів періоду Римської
імперії. Методологія дослідження. Застосовано метод теоретичного аналізу, типологічний метод, метод
мистецтвознавчого аналізу, іконографічний метод, компаративний метод, історико-культурний метод та ін.
Наукова новизна. Розглянуто композиційні особливості портретів імператорів на монетах періоду Римської
імперії; на основі мистецтвознавчого аналізу нумізматичних портретів римських імператорів І-ІІІ ст. н.е. з
колекції Віктора А. Адди, що зберігається в Музеї Ізраїля (Israel Museum) виявлено особливості розміру та форми
зображення на монеті, його розташування відносно тексту, візуальні відмінності. Висновки. Дослідження дало
змогу виявити варіативність нумізматичних зображень римських імператорів: з другої половини І ст. н. е. і надалі
правителі зображуються в різноманітних ракурсах (правий чи лівий профіль уособлює минуле чи майбутнє),
формах головних уборів (лаврові вінки, променеві корони) і одягу (оголене погруддя, воєнний палудаментум,
кіраса або їх комбінації), з різними атрибутами; основну частину нумізматичних портретів імператорів часів
Римської імперії складають зображення чоловічої голови, рідше – погруддя, в окремих випадках ціла фігура;
окремі зображення створено з урахуванням положення глядача. Впізнавання нумізматичного портрета легко
досягається завдяки схожості з портретними погруддями імператорів. Оскільки монети і портретні погруддя були
основними засобами формулювання і збереження образу імператора, їх схожість посилювала іконічне та
авторизоване зображення його обличчя. Римськими художниками, які відповідали за карбівку монет було
використано відмінну від елліністичної іконографічну концепцію – нумізматичні портрети ніколи не були
задрапіровані (таке графічне рішення мало культурну основу). Гіперреалістичні зображення на монетах
засвідчують розвиток натуралістичного стилю республіканського портретного живопису.
Description:
Тhe aim of the article is to identify the compositional features of numismatic portraits of emperors of the Roman
Empire. Research methodology. The method of theoretical analysis, typological method, method of art historical
analysis, iconographic method, comparative method, historical and cultural method were applied. Scientific novelty. The
compositional features of portraits of emperors on coins of the Roman Empire were considered; based on the art historical
analysis of numismatic portraits of Roman emperors of the 1st–3rd centuries AD from the collection of Victor A. Adda,
stored in the Israel Museum, the features of the size and shape of the image on the coin, its location relative to the text,
and visual differences were identified. Conclusions. The study revealed the variability of numismatic images of Roman
emperors: from the second half of the 1st century AD and later, rulers are depicted in various angles (right or left profile
personifies the past or future), forms of headdresses (laurel wreaths, radiant crowns) and clothing (naked bust, military
paludamentum, cuirass or their combinations), with various attributes; the main part of numismatic portraits of emperors
of the Roman Empire is made up of images of a male head, less often – a bust, in some cases a whole figure; individual
images are created taking into account the position of the viewer. Recognition of a numismatic portrait is easily achieved
due to its similarity to portrait busts of emperors. Since coins and portrait busts were the main means of formulating and
preserving the image of the emperor, their similarity strengthened the iconic and authorised image of his face. The Roman
artists responsible for minting coins used an iconographic concept different from the Hellenistic one – numismatic
portraits were never draped (this graphic solution had a cultural basis). The hyper-realistic images on the coins testify to
the development of the naturalistic style of republican portrait painting.