Abstract:
Метою статті є дослідження стилістичних та техніко-технологічних особливостей виготовлення ранньої
французької порцеляни (пер. пол. XVIII ст.) у стилістиці японізму, а саме стилізацій під японську порцеляну у
стилі какіємон та її порівняння з оригінальними японськими виробами. Методи дослідження. У роботі
застосовано такі методи, як аналітичний, порівняльний мистецтвознавчий, історико-генетичний що дозволило
цілісно розглянути означену проблематику та отримати науково обґрунтовані результати дослідження. Наукова
новизна дослідження полягає в тому, що вперше зроблено спробу розглянути таке явище як стильові запозичення
та стилізації під японську кераміку какіємон у французькому мистецтві порцеляни доби рококо. Висновки.
Дослідження дозволило визначити ключові характеристики оригінального стилю та колористики какіємон та
європейських аналогів, які мали ряд відмінностей. Аналіз французьких порцелянових виробництв першої
половини XVIII ст. виявив різні рівні інтерпретації стилю какіємон. В результаті дослідження вдалося
структурувати європейські вироби за п’ятьма групами, відповідно до їх подібності з оригінальною японською
порцеляною. Кількісний аналіз збережених предметів, де європейські вироби у стилі какіємон значно
переважають японські оригінали, свідчить про масштабність цього культурного феномену та його визначальну
роль у розвитку європейського декоративно-прикладного мистецтва XVIII ст.
Description:
Тhe purpose of the article is to study the stylistic, technical and technological features of early French porcelain
(first half of the eighteenth century) in the style of Japaneseism, namely stylisations of Japanese porcelain in the
Kakiyomon style and its comparison with original Japanese products. Research methodology. The work uses such
methods as analytical, comparative art history, historical and genetic, which allowed us to consider the above-mentioned
issues in a holistic manner and obtain scientifically sound research results. The scientific novelty of the study lies in the
fact that for the first time an attempt was made to consider such a phenomenon as stylistic borrowings and stylisations of
Japanese kakiyomon ceramics in French porcelain art of the Rococo period. Conclusions. The research has allowed us
to identify the key characteristics of the original style and colour of kakiyomon and European analogues, which had a
number of differences. The analysis of French porcelain production in the first half of the eighteenth century revealed
different levels of interpretation of the Kakiyomon style. As a result of the study, it was possible to structure European
products into five groups, depending on their similarity to the original Japanese porcelain. The quantitative analysis of
the surviving objects, where European kakiyomon wares significantly outnumber Japanese originals, demonstrates the
scale of this cultural phenomenon and its decisive role in the development of European decorative and applied arts of the
eighteenth century.