Abstract:
The purpose of the article is to research the implementation processes of the main museums' functions by visual
arts museums' staff with the participation of the occupation authorities in Ukraine during the World War Two, to research
the Ukrainian art museum workers' activities guided by the occupation authorities from a scientific point of view, or, seen
as the implementation of the occupation art projects. The methodology of research lies in the application of a historical
method that allows studying the origin and the development of the historical processes and events in their chronological
order with the goal of a modern analysis of the way the museum workers fulfilled their job duties during the war. Empirical
and theoretical methods are also used. Such methodological approach allows analysing the ways of tasks fulfilment aimed
at the implementation of the main functions of the museums of Ukraine in times of its occupation during the World War
Two. The scientific novelty stays in a new art studies-related scientific view of the fulfilment of the job tasks by the
Ukrainian museum workers, military and intelligence men, from one part, and the art experts of the German occupiers'
specially trained units that implemented German art, social and cultural projects in the Ukrainian museums from 1941 to
1943. Conclusions. Sociocultural planning of the Ukrainian museums staff's work under the guidance of the German
occupation authorities during the World War Two did not include the approaches aimed at the implementation of
museums' main functions in peacetime. It is worth saying that, due to full-scale hostilities on Ukraine's territory, its
museum workers focused their attention on the implementation of the function of the artworks exhibition. While the
acquisition function in the field of museum collections gathering was implemented thought the export of the stolen visual
art objects from Ukraine to Germany with the goal of gathering art collections by the occupiers.
Description:
Мета роботи – дослідження процесів реалізації основних функцій музейних закладів персоналами музеїв
образотворчого мистецтва за участю окупаційних адміністрацій під час Другої світової війни на території
України, дослідження дій працівників українських художніх музеїв під керівництвом окупаційних адміністрацій
з наукової точки зору як реалізацію окупаційних мистецьких проєктів. Методологія дослідження полягає в
застосуванні історичного методу, завдяки якому досліджується формування та розвиток історичних процесів та
подій у хронологічній послідовності з метою сучасного аналізу виконання посадових обов’язків музейними
працівниками під час війни. Також застосовується емпіричний та теоретичний метод. Такий методологічний
підхід дозволяє проаналізувати шляхи виконання завдань при реалізації основних функцій музеїв України під
час окупаційного періоду Другої світової війни. Наукова новизна полягає в новому, мистецтвознавчому
науковому погляді на виконання посадових обов’язків українськими музейними працівниками та
військовослужбовцями і службовцями, мистецтвознавцями окупаційних німецьких спеціально створених
підрозділів, що реалізовували німецькі мистецькі та соціокультурні проєкти в українських музейних закладах в
1941–1943 роках. Висновки. Соціокультурне проєктування роботи персоналу музейних закладів України під
наглядом німецької окупаційної адміністрації під час Другої світової війни не відповідало типовим підходам,
спрямованим на виконання основних функцій в діяльності музейних закладів в мирний час. Слід зазначити, що за обставин масштабних бойових дій на території України музейні працівники зосереджували увагу на виконанні
функції експонування творів мистецтва. А набуваюча функція у сфері формування музейних колекцій
реалізовувалась в бік вивезення пограбованих предметів образотворчого мистецтва з території України в
Німеччину з метою формування мистецьких колекцій окупантів.