Abstract:
Мета статті – визначити роль декоративної керамічної скульптури як основного продукту симпозіумів у
формуванні колекції музею. Методологія дослідження. Для досягнення мети дослідження були використані
методи загальнонаукові та спеціальні, зокрема: аналітичний для узагальнення результатів існуючих наукових
досліджень за темою статті, історико-культурологічний метод дозволив простежити історичну еволюцію
колекції музею, починаючи з моменту заснування музею у 1986 році до 2024 року, також художньо
стилістичний. Наукова новизна роботи полягає в обґрунтуванні важливості сучасної керамічної скульптури, яка
становить основу колекції Національного музею-заповідника українського гончарства, та в аналізі значення
ключових симпозіумів декоративної скульптури, що проходили в Опішному, для розвитку та наповнення цієї
колекції. Дослідження демонструє, що завдяки симпозіумам музей отримав значну кількість експонатів, які
відображають сучасні тенденції в українському керамічному мистецтві та стали основою для подальшого
наукового вивчення і збереження культурної спадщини. Висновки. У статті визначено провідну роль
симпозіумів декоративної керамічної скульптури та створених на них робіт як фундаментального елемента
формування колекції Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному. Завдяки
використанню аналітичного, історико-культурологічного та художньо-стилістичного методів, було простежено
еволюцію колекції від моменту заснування музею у 1986 році до серії симпозіумів, що розпочалась у 1997 році,
давши старт формуванню експозиції монументальної скульптури просто неба, і до 2024 року, коли в Опішному
було проведено останній на момент написання статті симпозіум.
Description:
The purpose of the article to determine the role of decorative ceramic sculpture as the main product of symposia
in the formation of the museum's collection. Research methodology. To achieve the purpose of the study, general
scientific and special methods were used, in particular: analytical to summarise the results of existing scientific research
on the topic of the article, historical and cultural methods allowed us to trace the historical evolution of the museum's
collection, starting from the moment the museum was founded in 1986 until 2024, as well as artistic and stylistic methods.
Scientific novelty The purpose of the work is to substantiate the importance of modern ceramic sculpture, which forms
the basis of the collection of the National Museum-Reserve of Ukrainian Pottery, and to analyse the significance of the
key symposia of decorative sculpture held in Opishne for the development and replenishment of this collection. The study
demonstrates that thanks to the symposia, the museum has received a significant number of exhibits that reflect modern
trends in Ukrainian ceramic art and became the basis for further scientific study and preservation of cultural heritage.
Conclusions. The article identifies the leading role of symposia on decorative ceramic sculpture and the works created at
them as a fundamental element in the formation of the collection of the National Museum-Reserve of Ukrainian Pottery
in Opishne. Thanks to the use of analytical, historical-culturological and artistic-stylistic methods, the evolution of the collection was traced from the moment the museum was founded in 1986 to the series of symposia that began in 1997,
giving a start to the formation of an open-air exhibition of monumental sculpture, and until 2024, when the last symposium
was held in Opishne at the time of writing the article.