Короткий опис(реферат):
Мета статті – виявити особливості розвитку кубинського танцю Ча-ча-ча в історичній ретроспективі,
охарактеризувати техніку виконання та емоційно-сенсове наповнення хореографії крізь призму специфіки
латиноамериканської програми спортивного бального танцю. Методологія дослідження. Застосовано метод
аналізу і синтезу, систематизації та теоретичного узагальнення, історико-культурний метод, жанрово
типологічний метод, метод мистецтвознавчого аналізу та метод стильового підходу. Наукова новизна.
Досліджено історію зародження, формування та розвитку кубинського танцю Ча-ча-ча на основі закордонних
теоретичних джерел; уточнено процес його стандартизації та розглянуто техніку виконання відповідно до
чинного силабусу латиноамериканської програми спортивного бального танцю міжнародного стилю;
проаналізовано аспект емоційно-сенсового наповнення латиноамериканського бального танцю загалом і Ча-ча
ча зокрема, а також простежено зв’язок з колоніальною та плантаційною культурою. Висновки. Виникнення
танцю Ча-ча-ча безпосередньо пов’язане з розробкою наприкінці 40-х – на початку 50-х рр. ХХ ст. кубинським
музикантом Е. Йорріном нового жанру, відомого спочатку як Неодансон (згодом Ча-ча-ча). Хореографічна
лексика Ча-ча-ча, що в автентичному варіанті являє собою синтез африканських танцювальних елементів з
елементами колоніальної плантаційної і народної кубинської культури, у процесі стандартизації Імперським
товариством вчителів танців, за ініціативи П. Цурхера-Марголє, а також подальшої еволюції відповідно до
специфіки розвитку латиноамериканської програми спортивного бального танцю міжнародного стилю, зазнала
певних трансформацій щодо техніки виконання та стилістики. Характерними ознаками автентичного
кубинського Ча-ча-ча, що збереглися в змагальному варіанті, є заземлення, артикуляція ніг, рухи стегнами,
кубинський рух і хронометраж, проліритмічність, сенсорність, динаміка, грайливість та ін.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to reveal the peculiarities of the development of the Cuban Cha-cha-cha dance in
historical retrospect and to characterise the performance technique and the emotional and meaningful content of the
choreography through the prism of the specifics of the Latin American sports ballroom dance programme. Research
methodology. The method of analysis and synthesis, systematisation and theoretical generalisation, the historical-cultural
method, the genre-typological method, the method of art analysis and the method of stylistic approach are applied.
Scientific novelty. The history of the birth, formation and development of the Cuban Cha-cha-cha dance was studied on
the basis of foreign theoretical sources; the process of its standardisation was clarified and the performance technique was
considered in accordance with the current syllabus of the Latin American sports ballroom dance programme of the
international style; the aspect of emotional and meaningful content of Latin American ballroom dance in general and Cha
cha-cha in particular is analysed, as well as the connection with colonial and plantation culture is traced. Conclusions.
The emergence of the Cha-cha-cha dance is directly related to the development of a new genre by Cuban musician E. Yorrin in the late 1940s and early 1950s, known initially as Neodanson (later Cha-cha-cha). Choreographic vocabulary
of the Cha-cha-cha, which in its authentic version is a synthesis of African dance elements with elements of colonial
plantation and folk Cuban culture, undergoes the process of standardisation by the Imperial Society of Dance Teachers,
on the initiative of P. Zurcher-Margolier, as well as further evolution according to the specifics of the development of the
Latin American international style sports ballroom dance programme. The characteristic features of the authentic Cuban
Cha-cha-cha, preserved in the competitive version, are grounding, leg articulation, hip movements, Cuban movement and
timing, prolirhythmicity, sensitivity, dynamics, and playfulness.