Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Choreographic productions of Miroslav Vantukh from the 1950s to the 1970s: traditions and innovations

Show simple item record

dc.contributor.author Korysko, Nataliia
dc.date.accessioned 2025-07-08T09:37:27Z
dc.date.available 2025-07-08T09:37:27Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Korysko N. (2024). Choreographic productions of Miroslav Vantukh from the 1950s to the 1970s: traditions and innovations. // National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald: Science journal, 4, 277–282 [in English]. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/6012
dc.description Метою дослідження є аналіз основних постановок українських народних танців Мирослава Вантуха у 1950–1970-х роках. Методологія дослідження ґрунтується на міждисциплінарному підході. Було використано такі методи як історичний – для побудови хронології появи хореографічних постановок М. Вантуха, аналітичний метод при розкритті особливостей хореографічних постановок колективу «Юність» та ретроспективний для висвітлення творчої еволюції М. Вантуха як балетмейстера. Наукова новизна дослідження полягає в детальному аналізі хореографічних постановок М. Вантуха у 1950–1970-х роках. Висновки. Аналіз хореографічних постановок Мирослава Вантуха 1950–1970-х роках дозволяє визначити фактори, що впливали на розвиток художніх поглядів балетмейстера. Досвід роботи в ансамблі «Юність» сприяв становленню основних рис хореографії М. Вантуха, а саме синтез класичної та народної хореографії та тандем світової культури з українською автентикою. uk_UA
dc.description.abstract Purpose of Research. The purpose of the research is to analyse the main productions of Ukrainian folk dances by Myroslav Vantukh in 1950-1970. Methodology of Research. The research methodology is based on interdisciplinary approaches. The author uses the following methods: a historical one to build a chronology of the forming of M. Vantukh`s choreographic productions, analytical method to reveal the peculiarities of choreographic productions of the «Youth» group and retrospective one to highlight the creative evolution of M. Vantukh as a choreographer. Scientific Novelty. The scientific novelty of the research is the detailed analysis of M. Vantukh`s choreographic productions in the 1950s and 1970s. Conclusions. Thus, the analysis of choreographic productions by Myroslav Vantukh in the 1950s and 1970s allows us to determine the factors that influenced the development of the choreographer artistic views. The experience of working in the ensemble «Youth» contributed to the formation of the main features of M. Vantukh choreography, namely the synthesis of classical and folk choreography and the tandem of world culture with Ukrainian authenticity. uk_UA
dc.language.iso en uk_UA
dc.subject folklore uk_UA
dc.subject dance uk_UA
dc.subject choreographer uk_UA
dc.subject Myroslav Vantukh uk_UA
dc.subject «Youth» uk_UA
dc.subject choreography uk_UA
dc.title Choreographic productions of Miroslav Vantukh from the 1950s to the 1970s: traditions and innovations uk_UA
dc.title.alternative Хореографічні постановки Мирослава Вантуха 1950–1970-х років: традиції і новаторство uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account