Abstract:
Мета дослідження – виявлення еволюції інструментальної символіки на прикладі образу труби в
українській сакральній монодії і духовній пісні XVII-XVIII століть. Методологічна основа базується на
принципах історизму й об’єктивності, із застосуванням методів порівняння та узагальнення, аналітичного й
системного методу. Наукова новизна – акцентування тяглості інструментального образу труби в українській
духовній музиці XVII-XVIII століть. Виокремлено пов’язаність образів поетичних текстів монодійних
піснеспівів і українських літературних жанрів Середньовіччя і Бароко. Висновки. Інструментальна образність в
українській духовній музиці XVII-XVIII століть виявляє виразну тяглість з греко-візантійським обрядом і
літургійними піснеспівами. Натомість християнський обряд тривалий час формувався на основі символіки
Святого Письма, в текстах якого міститься багатий лексичний словник духового інструментарію. Ця особливість
характерна для давніх культових обрядів різних народів, а одним із центральних образів вирізняється труба. Цей
інструмент став особливою ознакою прослави св. Йоана Златоустого у монодійній службі, звідки потрапив до
української духовної пісні на прославу святого. Подібність виявляємо не лише на рівні поетичних образів, але
також і на рівні мелодичного розвитку. В перспективі такі образно-мелодичні зв’язки сприятимуть віднайденню
паралелей поміж різними стилістичними пластами української духовної музики.
Description:
The purpose of the research is to reveal the evolution of instrumental symbolism using the example of the image
of the trumpet in Ukrainian sacred monody and spiritual song of the 17th–18th centuries. The research methodology
based on the principles of historicism and objectivity, using methods of comparison and generalisation, analytical and
systematic methods. The scientific novelty is accentuation of the durability of the instrumental image of the trumpet in
Ukrainian spiritual music of the 17th–18th centuries. The relationship between the images of the poetic texts of monodic
songs and the Ukrainian literary genres of the Middle Ages and the Baroque is highlighted. Conclusions. Instrumental
imagery in Ukrainian sacred music of the 17th and 18th centuries shows a strong affinity with the Greek–Byzantine rite
and liturgical chants. Instead, the Christian rite was formed for a long time on the basis of the symbolism of the Holy
Scriptures, the texts of which contain a rich lexical dictionary of spiritual tools. This feature is characteristic of ancient
religious rites of various peoples, and one of the central images is the trumpet. This instrument became a special feature
of the glorification of St. John Chrysostom in a one-act service, from where he got into the Ukrainian spiritual song in
praise of the saint. We find similarities not only at the level of poetic images, but also at the level of melodic development.
In the future, such figurative and melodic connections will help to find parallels between different stylistic layers of
Ukrainian sacred music.