Abstract:
Мета роботи. Публікація присвячена аналізу питомого репертуару традиційних інструментальних
ансамблів Західного Поділля на жанровому та музично-стилістичному рівнях. Методологія роботи полягає у
використанні історико-культурного та діахронно-синхронного підходів, що дало можливість простежити
трансформацію питомого репертуару традиційних інструментальних ансамблів Західного Поділля в контексті дії
на нього зовнішніх і внутрішніх соціокультурних факторів. Наукова новизна. Увагу зосереджено на питомому
репертуарі, який виконували традиційні інструментальні ансамблі Західного Поділля під час весільних
обрядових дійств у 1920–2020-х рр. Звернено увагу на питомі танцювальні мелодії, які виконували місцеві
традиційні інструментальні ансамблі. Здійснено етномузикознавчу характеристику питомих танцювальних
мелодій на рівні їхньої структурної побудови та ритмо-інтонаційного складу. Висновки. Отже, репертуар
традиційних інструментальних ансамблів Західного Поділля 1920–1960-х рр. здебільшого базувався на питомих
танцювальних мелодіях. Його започатковували марші, що переважно базувалися на мелодіях козацьких та
стрілецьких пісень. Під час весілля найчастіше виконували мелодії до козачково-гопакових танців. Саме вони
творили групу швидких танців і були провідними під час весільних розваг. А мелодії до танців «коломийок» й
«аркану» були завершальними у весільному обрядовому дійстві.
Description:
The purpose of the article is to analyse the local repertoire of traditional instrumental ensembles of Western
Podillia, examined at both the genre and musical-stylistic levels. The research methodology involves the application of
historical-cultural and diachronic-synchronic approaches, which enabled the exploration of the transformation of the local
repertoire of traditional instrumental ensembles in Western Podillia within the context of external and internal
sociocultural influences. Scientific novelty. The study focuses on the local repertoire performed by traditional
instrumental ensembles of Western Podillia during wedding rituals from the 1920s to the 2020s. Special attention is given
to the characteristic dance melodies performed by local traditional instrumental ensembles. The research provides an
ethnomusicological characterisation of these local dance melodies, analysing their structural composition and rhythmic
intonational features. Conclusions. It was found that the repertoire of traditional instrumental ensembles of Western
Podillia from the 1920s to the 1960s was primarily based on local dance melodies. The repertoire was initiated by marches,
which were largely rooted in the melodies of Cossack and Riflemen’s songs. During weddings, melodies for Cossack and
Hopak dances were most frequently performed. These melodies formed a group of fast-paced dances and were central to
wedding festivities. Meanwhile, the melodies for the Kolomyika and Arkan dances typically concluded the wedding
ceremonial performance.