Короткий опис(реферат):
Мета дослідження – виділити виконавськи значущу сценічну атрибутику партії одного з провідних
персонажів опери К. Данькевича «Богдан Хмельницький», тембральна зазначеність якої – бас – відповідає
вокальним якостям співу автора цього дослідження. Методологічною основою роботи виступають позиції
інтонаційного підходу школи Б. Асаф’єва в Україні в особах І. Ляшенка, І. Котляревського – і їх числених
вихованців, що самі сформували свої наукові школи (О. Козаренко, О. Маркова, О. Рощенко й ін.). При цьому
виділяємо герменевтично-компаративний, біографічно-описовий, стильово-жанровий методи, що дали змогу
відобразити відкриття психології творчості в працях Й. Хейзінгі, М. Еліаде, інших культурологів
мистецтвознавців. Наукова новизна роботи зумовлена самостійністю виконавського підходу до розуміння
художнього смислу образу-персонажа, виконавські показники втілення яких співвідносне із можливостями
вокалу автора роботи. Висновки. Історична суперечливість подій, втілених в опері К. Данькевича, що зумовило
неприйняття першоавторської версії опери, а згодом призвело до числених редакцій у тлумаченні фіналу й
оперного цілого, не має нівелювати безумовну цінність як історичного матеріалу, вкладеного в оперне лібрето,
так і творчу обдарованість К. Данькевича як автора музики, зокрема талановитість композитора в поданні
персонажів, тим більш такої об’єктивно героїчної особистості, як Максим Кривонос. Функція останнього в
сценічному розкладі відзначена рисами резонера, тобто виразника етичного позитиву в протиріччях складних
відносин у війні в Україні проти Речі Посполитої.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the study is to highlight the performatively significant stage attributes of the part of one of the
leading characters of the above-mentioned opera by K. Dankevych, whose timbre – bass – corresponds to the vocal
qualities of the author of this study. The research methodology is based on the positions of the intonation approach of
B. Asafiev's school in Ukraine, represented by I. Liashenko and I. Kotliarevskyi, and their numerous students who formed
their own scientific schools (O. Kozarenko, O. Markova, O. Roschenko, to name a few). At the same time, we single out
hermeneutical-comparative, biographical-descriptive, style-genre methods, as they reflected the discoveries of the
psychology of creativity in the works of J. Huizinga, M. Eliade, and other cultural and art critics. The scientific novelty
of the study is conditioned by the independence of the performance approach to understanding the artistic meaning of the
character image, the performance indicators of which are correlated with the vocal capabilities of the author of the study.
Conclusions. The historical contradictions of the events embodied in K. Dankevych's opera, which caused the rejection
of the original author's version of the opera and subsequently led to numerous editions in the interpretation of the finale
and the opera as a whole, should not obscure the undoubted value of both the historical material included in the opera
libretto and the outright creative talent of K. Dankevych as the author of the music and the concept of the work, which is
marked by the features of a new seria, in which the hagiographic presentation of the miracle of the Orthodox nation's
salvation from extermination in the religious and civil war unfolded at the level of the basses. The composer's high talent
was evident in the presentation of the characters, especially such an objectively heroic personality as Maksym Kryvonos.
The function of the latter in the stage scenario is marked by the features of a resonator, i.e. an exponent of ethical positivity
in the contradictions of the stage situation, reflecting the complex relations in the war in Ukraine against the Polish
Lithuanian Commonwealth.