Короткий опис(реферат):
Мета роботи – дослідити особливості розвитку та функціонування сопілкового репертуару в Україні
середини ХХ – першої чверті ХХІ століть. Методологія дослідження. У дослідженні застосовано аналітичний,
історичний, культурологічний, системний методи наукового аналізу, методи компаративного аналізу та синтезу,
а також метод наукового узагальнення, які були використані для розкриття різноманітних аспектів та визначення
особливостей розвитку та функціонування сопілкового репертуару в Україні середини ХХ – першої чверті
ХХІ століть. Наукова новизна полягає в розкритті історичних, соціальних та культурних аспектів сопілкового
мистецтва, розвитку, функціонування та визначення особливостей сопілкового репертуару в Україні середини
ХХ – першої чверті ХХІ століть; проаналізовано та висвітлено теорію та практику виконання на сопілці в
контексті української музичної культури зазначеного періоду; виявлено особливості регіональних традицій
сопілкового музикування та розкрито їх вплив на сучасний сопілковий репертуар; окреслено перспективні заходи
для збереження, розвитку та функціонування сопілкового репертуару в Україні середини ХХ – першої чверті
ХХІ століть. Висновки. Сопілковий репертуар є важливою частиною музичної культури України, яка відображає
багатовікову історію та сучасні тенденції української музичної культури середини ХХ – першої чверті
ХХІ століть. Унікальні тембральні характеристики сопілки, різноманітність фольклорних джерел, регіональні
особливості та вплив сучасної професійної музики створюють широкий і багатогранний сопілковий репертуар,
який зберігає національну культурну спадщину та водночас відкриває нові можливості для розвитку й
функціонування сопілкового мистецтва в Україні середини ХХ – першої чверті ХХІ століть. Цей процес має
інтегрувати музикознавчі, фольклористичні дослідження, культурологічний підхід та естетичну художню
практику, що дозволяє підтримувати автентичність інструмента, не розчиняючи його національну ідентичність у
контексті глобалізаційних процесів сучасності.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to investigate the peculiarities of the development and functioning of the sopilka
repertoire in Ukraine from the mid-20th to the first quarter of the 21st century. Research Methodology. The study
employs analytical, historical, cultural, and systematic methods of scientific analysis, as well as methods of comparative
analysis and synthesis, and the method of scientific generalisation. These methods were used to reveal various aspects
and determine the peculiarities of the development and functioning of the sopilka repertoire in Ukraine from the mid-20th
to the first quarter of the 21st century. The scientific novelty lies in the disclosure of historical, social, and cultural aspects
of sopilka art, its development, functioning, and the determination of the peculiarities of the sopilka repertoire in Ukraine
from the mid-20th to the first quarter of the 21st century. The theory and practice of performing on the sopilka in the
context of Ukrainian musical culture of this period are analysed and highlighted. The peculiarities of regional traditions
of sopilka music are revealed, and their influence on the modern sopilka repertoire is disclosed. Promising measures for
the preservation, development, and functioning of the sopilka repertoire are outlined. Conclusions. The sopilka repertoire
is an important part of the musical culture of Ukraine, reflecting the centuries-old history and modern trends of Ukrainian
musical culture from the mid-20th to the first quarter of the 21st century. The unique timbral characteristics of the sopilka, the diversity of folklore sources, regional peculiarities, and the influence of modern professional music create a wide and
multifaceted sopilka repertoire. This repertoire preserves the national cultural heritage and opens up new opportunities
for the development and functioning of sopilka art in Ukraine from the mid-20th to the first quarter of the 21st century.
This process should integrate musicological, folkloristic research, cultural studies, and aesthetic artistic practice, allowing
the authenticity of the instrument to be maintained without dissolving its national identity in the context of globalisation
processes of our time.