Короткий опис(реферат):
Метою статті виступає аналіз концептів «інтерактивності» та «інтеракції» в українській та зарубіжній
культурологічній та театральній думці ХХІ століття. Методологія дослідження побудована на міждисциплінарному
підходів із застосуванням таких методів як аналіз, що допоміг висвітлити різницю між імерсивним та
інтерактивним театром, узагальнення (для виокремлення основних підходів до інтерпретації інтерактивності) та
порівняльний. Наукова новизна полягає у аналіз концептів «інтерактивності» та «інтеракції» в українській та
зарубіжній культурологічній та театральній думці ХХІ століття. Висновки. Сьогодні в умовах діджиталізації
мистецька діяльність шукає нові форми взаємодії з глядачем, де інтерактивність стає ключовим елементом
комунікації. Дослідження зарубіжних і вітчизняних науковців розкривають різні аспекти інтерактивності в театрі
та культурно-мистецьких проєктах, а саме кросдисциплінарність, фокус на глядачі, співтворчість та імерсивність.
О. Красненко аналізує інтерактивність як міждисциплінарне явище, що розвивається під впливом цифрових
технологій. А. Боаль у концепції «театру пригноблених» розглядає активну участь глядача у виставі, пропонуючи
методи форум-театру та невидимого театру. В. Вовкун акцентує увагу на співтворчості режисера з іншими
митцями, що формує емоційно-залучений мистецький продукт. Хоман Д. та Хоман С. аналізують взаємодію
театру з відеоіграми, використання імерсивних технологій та роль глядача як активного учасника дійства, що свідчить
про постійний розвиток інтерактивності в мистецтві як ефективного способу комунікації та залучення аудиторії.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the research is to analyse the concepts of “interactivity” and “interaction” in Ukrainian and
foreign cultural and theatrical thought of the 21st century. The research methodology is based on an interdisciplinary
approach, employing methods such as analysis, which helped to highlight the difference between immersive and
interactive theatres, generalisation (to distinguish the main approaches to the interpretation of the interactivity), and
comparison. The scientific novelty is the analysis of the concepts of “interactivity” and “interaction” in Ukrainian and
foreign cultural and theatrical thought of the 21st century. Conclusions. Today, in the context of digitalisation, artistic
activity seeks new forms of interaction with the audience, where interactivity becomes a key element of communication.
The researches, by foreign and domestic scholars, reveal different aspects of interactivity in theatre and cultural-artistic
projects, such as cross-disciplinarity, audience focus, co-creation, and immersiveness. O. Krasnenko analyses interactivity
as an interdisciplinary phenomenon developing under the influence of digital technologies. A. Boal, in his concept of the
“Theatre of the Oppressed”, considers the active participation of the audience in the performance and proposes methods
of forum theatre and invisible theatre. V. Vovkun emphasises the co-creation of the director with other artists to form an
emotionally engaging artistic product. D. Homan and S. Homan analyse the interaction of theatre with video games, the
use of immersive technologies, and the role of the spectator as an active participant in the performance, which indicates
the continuous development of interactivity in art as an effective means of communication and audience engagement.