Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Концепти «інтерактивність» та «інтеракція» в українській та зарубіжній культурологічно-мистецькій думці ХХІ століття

Show simple item record

dc.contributor.author Морозюк, Юрій Вікторович
dc.contributor.author Степаненко, Людмила Михайлівна
dc.date.accessioned 2025-07-10T12:23:47Z
dc.date.available 2025-07-10T12:23:47Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation Морозюк Ю. В., Степаненко Л. М. Концепти «інтерактивність» та «інтеракція» в українській та зарубіжній культурологічно-мистецькій думці ХХІ століття. // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2025. № 1. С. 129–133. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/6058
dc.description The purpose of the research is to analyse the concepts of “interactivity” and “interaction” in Ukrainian and foreign cultural and theatrical thought of the 21st century. The research methodology is based on an interdisciplinary approach, employing methods such as analysis, which helped to highlight the difference between immersive and interactive theatres, generalisation (to distinguish the main approaches to the interpretation of the interactivity), and comparison. The scientific novelty is the analysis of the concepts of “interactivity” and “interaction” in Ukrainian and foreign cultural and theatrical thought of the 21st century. Conclusions. Today, in the context of digitalisation, artistic activity seeks new forms of interaction with the audience, where interactivity becomes a key element of communication. The researches, by foreign and domestic scholars, reveal different aspects of interactivity in theatre and cultural-artistic projects, such as cross-disciplinarity, audience focus, co-creation, and immersiveness. O. Krasnenko analyses interactivity as an interdisciplinary phenomenon developing under the influence of digital technologies. A. Boal, in his concept of the “Theatre of the Oppressed”, considers the active participation of the audience in the performance and proposes methods of forum theatre and invisible theatre. V. Vovkun emphasises the co-creation of the director with other artists to form an emotionally engaging artistic product. D. Homan and S. Homan analyse the interaction of theatre with video games, the use of immersive technologies, and the role of the spectator as an active participant in the performance, which indicates the continuous development of interactivity in art as an effective means of communication and audience engagement. uk_UA
dc.description.abstract Метою статті виступає аналіз концептів «інтерактивності» та «інтеракції» в українській та зарубіжній культурологічній та театральній думці ХХІ століття. Методологія дослідження побудована на міждисциплінарному підходів із застосуванням таких методів як аналіз, що допоміг висвітлити різницю між імерсивним та інтерактивним театром, узагальнення (для виокремлення основних підходів до інтерпретації інтерактивності) та порівняльний. Наукова новизна полягає у аналіз концептів «інтерактивності» та «інтеракції» в українській та зарубіжній культурологічній та театральній думці ХХІ століття. Висновки. Сьогодні в умовах діджиталізації мистецька діяльність шукає нові форми взаємодії з глядачем, де інтерактивність стає ключовим елементом комунікації. Дослідження зарубіжних і вітчизняних науковців розкривають різні аспекти інтерактивності в театрі та культурно-мистецьких проєктах, а саме кросдисциплінарність, фокус на глядачі, співтворчість та імерсивність. О. Красненко аналізує інтерактивність як міждисциплінарне явище, що розвивається під впливом цифрових технологій. А. Боаль у концепції «театру пригноблених» розглядає активну участь глядача у виставі, пропонуючи методи форум-театру та невидимого театру. В. Вовкун акцентує увагу на співтворчості режисера з іншими митцями, що формує емоційно-залучений мистецький продукт. Хоман Д. та Хоман С. аналізують взаємодію театру з відеоіграми, використання імерсивних технологій та роль глядача як активного учасника дійства, що свідчить про постійний розвиток інтерактивності в мистецтві як ефективного способу комунікації та залучення аудиторії. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject театр uk_UA
dc.subject культурний простір uk_UA
dc.subject культурологічна думки uk_UA
dc.subject інтерактивність та інтеракція uk_UA
dc.title Концепти «інтерактивність» та «інтеракція» в українській та зарубіжній культурологічно-мистецькій думці ХХІ століття uk_UA
dc.title.alternative The Concepts of "Interactivity" and "Interaction" in Ukrainian and Foreign Cultural and Artistic Thought of the XXI Century. uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account