Короткий опис(реферат):
Мета статті – здійснити культурологічне осмислення ґенези поняття «освітній дизайн», окреслити його
специфіку як дієвого інструменту у формуванні вітчизняного мистецько-освітнього простору. Методологія
дослідження базується на загальнонаукових підходах – аналітичному, культурологічному, системному,
компаративному та міждисциплінарному. Застосовано культурно-історичний та семантичний аналіз, а також
метод моделювання. Наукова новизна. На основі запропонованої комплексної моделі освітнього дизайну
вперше здійснено концептуалізацію поняття «освітній дизайн» у контексті мистецько-освітнього простору.
Визначено роль освітнього дизайну як механізму культуротворчих трансформацій. Доведено, що освітній дизайн
формує нову культуру навчання, в якій поєднується зарубіжний досвід, традиційні мистецькі практики та
інноваційні технології. Висновки. Освітній дизайн у мистецько-освітньому просторі є не лише інструментом
оптимізації навчального процесу, а й культуротворчим механізмом, що сприяє формуванню творчої особистості,
її естетичного світогляду, культурного інтелекту, ціннісних орієнтирів та професійної самореалізації. Його
упровадження в українських мистецьких навчальних закладах створює передумови для розробки нових
навчальних програм, побудованих на міждисциплінарних підходах, інтеграції сучасних технологій та
персоналізованих траєкторій навчання. Завдяки освітньому дизайну формується інноваційний мистецько
освітній простір, який поєднує традиційні мистецькі практики, світові тенденції та цифрові технології. Це сприяє
розвитку інтерактивних артпросторів, створенню цифрових платформ для художньої взаємодії, застосуванню
VR/AR-технологій у навчальному процесі, що розширює можливості для експериментування та адаптації до
глобального культурного контексту. Уперше в науковому дискурсі прикладної культурології здійснено
концептуалізацію освітнього дизайну як динамічного процесу формування універсального мистецького
навчального середовища. Запропонована структурна модель освітнього дизайну інтегрує сучасні педагогічні та
культурологічні принципи, сприяючи розвитку мистецько-освітнього простору як культуротворчого феномену.
Особливу роль відіграє створення інклюзивного предметно-просторового середовища, яке враховує архітектурні,
естетичні та психолого-педагогічні вимоги. Отже, освітній дизайн є стратегічним інструментом культуротворчих
трансформацій у мистецько-освітньому просторі України. Він не лише підвищує ефективність навчального
процесу, а й сприяє розвитку середовища, що формує нові культурні практики, естетичні цінності та розширює
можливості для самореалізації творчої особистості.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to provide a cultural analysis of the genesis of the concept of ‘educational design’,
outlining its specificity as an effective tool in the formation of the domestic arts-educational space. The research
methodology is based on general scientific research methods – analytical, cultural, systemic, comparative, and
interdisciplinary. A cultural-historical and semantic analysis were applied, as well as the modelling method. Scientific
novelty. Based on the proposed comprehensive model of educational design, the conceptualisation of the term in the
context of the arts-educational space is carried out for the first time. The role of educational design as a mechanism for
cultural-transformative processes is defined. It is demonstrated that educational design shapes a new learning culture that
integrates foreign experience, traditional artistic practices, and innovative technologies. Conclusions. Educational design
in the artistic and educational space is not only a tool for optimising the learning process but also a cultural-creative mechanism that contributes to the formation of a creative personality, its aesthetic worldview, cultural intelligence, value
orientations, and professional self-realisation. Its implementation in Ukrainian art educational institutions creates the
prerequisites for developing new educational programs based on interdisciplinary approaches, the integration of modern
technologies, and personalised learning trajectories. Thanks to educational design, an innovative artistic and educational
space is formed, combining traditional artistic practices, global trends, and digital technologies. This facilitates the
development of interactive art spaces, the creation of digital platforms for artistic interaction, and the application of
VR/AR technologies in the educational process, thereby expanding opportunities for experimentation and adaptation to
the global cultural context. For the first time in the scientific discourse of applied cultural studies, educational design has
been conceptualised as a dynamic process of forming a universal artistic learning environment. The proposed structural
model of educational design integrates modern pedagogical and cultural principles, promoting the development of the
artistic and educational space as a cultural-creative phenomenon. A special role is played by the creation of an inclusive
object-spatial environment that takes into account architectural, aesthetic, and psychological-pedagogical requirements.
Thus, educational design serves as a strategic tool for cultural-creative transformations in Ukraine’s artistic and
educational space. It not only enhances the efficiency of the learning process but also contributes to building an
environment that fosters new cultural practices, aesthetic values, and expands opportunities for the development of a
creative personality.