Abstract:
Мета статті – виявити особливості декорування давньоруських обладунків та орнаментальних мотивів
амулетів воїнів часів Київської Русі в контексті апотропеїчних вірувань. Методологія дослідження. Застосовано
комплекс мистецтвознавчих методів дослідження: метод формального, стилістичного, порівняльного,
композиційного, семіотико-герменевтичного та іконографічно-іконологічного аналізу. Наукова новизна.
Розглянуто проблематику використання орнаментальних мотивів зброї, обладунків та амулетів давніх русинів
воїнів крізь призму апотропеїчних ритуалів дохристиянських часів та після хрещення Київської Русі;
проаналізовано семантику символів Дерева життя, птахів, пальмети, язичницьких богів (Перуна), рослинного
орнаменту та ін. в контексті апотропеїчних властивостей. Висновки. Дослідження виявило, що визначальними
рисами орнаменталістики зброї та обладунків давніх русинів часів Київської Русі були символізм та
метафоричність апотропеїчних образів. Іконографічні елементи (знаки та символи) привносять апотропеїчний
зміст у обладунки, відтак окрім безпосередньої функції оберігати свого власника на фізичному рівні від поранень
під час бою, завдяки використанню в декоруванні шоломів, щитів та кольчуг (панцирів) відповідних
орнаментальних мотивів, в свідомості тогочасної людини вони були наділені здатністю проєктувати магічну та
апотропеїчну силу через могутні образу, що зображували. Визначальними рисами орнаменталістики зброї та
обладунків давніх русинів часів Київської Русі були символізм та метафоричність апотропеїчних образів.
Язичницькі вірування, не зважаючи на їх заборону, змогли адаптуватися і синтезуватися з новою християнською
вірою, зберігаючи орнаментику і захисну символіку в військових обладунках, зброї та амулетах за часів Київської
Русі. Орнамент обладунків та зброї в Київській Русі формувався на тих самих складових, що і орнамент
ювелірних виробів – це реалістичні і схематичні малюнки, магічні та культові знаки, солярні знаки та ін.
Закодовані в декор на металевих виробах символи, що мають прадавню захисну силу, копіюються і на сучасному
етапі, зберігаючи певну семантику, що полягає в певному посланні Вищим силам.
Description:
Тhe purpose of the article is to identify the features of the decoration of ancient Russian armour and ornamental
motifs of amulets of warriors of the times of Kyivan Rus in the context of apotropaic beliefs. Research methodology. A
complex of art historical research methods was applied: the method of formal, stylistic, comparative, compositional,
semiotic-hermeneutic and iconographic-iconological analysis. Scientific novelty. The issue of the use of ornamental
motifs of weapons, armour and amulets of ancient Ruthenian warriors through the prism of apotropaic rituals of pre
Christian times and after the baptism of Kyivan Rus is considered; the semantics of the symbols of the Tree of Life, birds,
palmette, pagan gods (Perun), plant ornament. in the context of apotropaic properties was analysed. Conclusions. The
study revealed that the defining features of the ornamentation of weapons and armour of the ancient Ruthenians of the
Kievan Rus period were the symbolism and metaphoricity of apotropaic images. Iconographic elements (signs and
symbols) imbue armour with apotropaic significance, so that in addition to the direct function of protecting its owner
from injury in battle on the physical level, through the use of appropriate ornamental motifs in the decoration of helmets,
shields and chain mail (shells), they were endowed in the consciousness of contemporary man with the ability to project
magical and apotropaic power through the powerful images they depicted. The ornamentation of weapons and armour of
the ancient Ruthenians of the Kievan Rus period was characterised by the symbolism and metaphoricity of apotropaic images. Pagan beliefs, despite their prohibition, were able to adapt and synthesise with the new Christian faith, preserving
the ornamentation and protective symbolism in military armour, weapons and amulets during the time of Kievan Rus.
The ornamentation of armour and weapons in Kievan Rus was formed on the same components as the ornamentation of
jewellery – these are realistic and schematic drawings, magical and cult signs, solar signs. Symbols encoded in the decor
on metal products, which have ancient protective power, are copied at the modern stage, preserving a certain semantics,
which consists in a certain message to the Higher powers.