Abstract:
Мета статті – розглянути спільні риси живописної декорації церков Києво-Печерської лаври 1890-х –
1910-х рр. Методологія дослідження полягає в комплексному застосуванні історико-культурного,
мистецтвознавчого, діахронного аналізу, емпіричного спостереження. Наукова новизна роботи. Виявлені та
проаналізовані спільні риси живописної декорації церков Києво-Печерської лаври 1890-х – 1910-х рр. на основі
маловідомих архівних документів, візуальних джерел, зокрема введених у науковий обіг. Спільні образні,
композиційні, іконографічні особливості розглянуті в розписах таких храмів, як Велика церква (Успенський
собор), Троїцька надбрамна церква, церква преподобних Антонія і Феодосія Печерських з Трапезною палатою
(Трапезна церква), церква Всіх святих, Аннозачатіївська церква, церква Різдва Пресвятої Богородиці. Досліджено
прямий та опосередкований вплив декорації Великої церкви на формування живописної декорації зазначених
храмів. Також простежено наслідування композицій Успенського собору XVIII ст. в декорації Аннозачатіївської
церкви й уточнено датування розписів цієї церкві кінця ХІХ ст. (1895). Висновки. 1890-ті – 1910-ті рр. стали
періодом створення нового монументального живопису у храмах Києво-Печерської лаври, відміченого певними
особливостями. Живописній декорації різних церков була притаманна образна, композиційна та іконографічна
схожість. Окрім образів преподобних отців Печерських це були зображення Христа в верхньому регістрі
храмової декорації згідно візантійського канону замість Новозавітної Трійці. Були взяті за взірець академічні
розписи Великої Успенської церкви Лаври (В. П. Верещагін), цитовані настінні живописні композиції та ікони
собору Святого Володимира в Києві (В. Васнєцов). Художники могли дотримуватись академічної традиції
(В. Сонін) або оригінально презентувати образи в стилі модерн (І. Їжакевич, В. Шуршиков), зберігаючи
іконографію композицій В. П. Верещагіна. Схожість декорації церков (Аннозачатіївська церква, церква Різдва
Пресвятої Богородиці) реалізовувалась також у повторі локації тематико-сюжетних ліній настінного живопису
Великої церкви. Згідно з архівними відомостями зроблено висновок, що розписи в Аннозачатіївському храмі
були виконані в 1895 р.
Description:
The purpose of the article is to consider common features of the painting decorations of the Kyiv-Pechersk
Lavra’s churches in 1890s – 1910s. The research methodology consists in the complex applying to historical and cultural
analysis, art study and diachronic one, empirical observation. The scientific novelty of the study. Based on little-known
records, visual sources including introduced into scientific circulation, the author identified and analysed the common
features of the painting decoration of the Kyiv-Pechersk Lavra’s churches in 1890s – 1910s. She considered the common
image, compositional, iconographic features of the murals of churches such as the Great Church (Dormition Cathedral),
Holy Trinity Gate Church, Church of Venerable Anthony and Theodosius of Pechersk with the Refectory Chamber
(Refectory Church), Church of All Saints, Church of Conception by St. Ann, Church of Nativity of the Most Holy
Theotokos. She observed the direct and indirect influence of the Great Church decoration on the formation of painting
decorations in these churches. The author also studied the emulation of the Dormition Cathedral compositions of the 18th
century in the Church of Conception by St. Ann decoration and clarified the dating of mural paintings of this church at the late 19th century (1895). Conclusions. 1890s – 1910s were the period of creation new mural paintings in the Kyiv
Pechersk Lavra’s churches defined by specific features. Painting decorations in different churches were specifying by
image, compositional and iconographic similarity. As with images of the Venerable Fathers of Pechersk, these were
images of Christ in the upper case of painting decorations according to the Byzantine canon instead of New Testament
Trinity. The academic murals of the Lavra’s Great Dormition Church had been emulated, and the mural painting
compositions of St. Volodymyr’s Cathedral in Kyiv (V. Vasnietsov) had been cited. The artists could follow the academic
tradition (V. Sonin) or originally present images in Art Nouveau style (I. Yizhakevych, V. Shurshykov) preserving the
iconography of V. P. Vereshchahin’s compositions. The similarity of panting decorations of the churches (Church of
Conception by St. Ann and Church of Nativity of the Most Holy Theotokos) also had been realised repeating the plot and
topical lines of the Great Church murals. According to archival information, the author concluded that mural paintings in
the Church of Conception by St. Ann had been performed in 1895.