Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Деякі особливості живописної декорації церков Києво-Печерської лаври кінця ХІХ – початку ХХ століття

Show simple item record

dc.contributor.author Бардік, Марина Афанасіївна
dc.date.accessioned 2025-07-11T12:07:12Z
dc.date.available 2025-07-11T12:07:12Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation Бардік М. А. Деякі особливості живописної декорації церков Києво-Печерської лаври кінця ХІХ – початку ХХ століття. // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2025. № 1. С. 205–212. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/6071
dc.description The purpose of the article is to consider common features of the painting decorations of the Kyiv-Pechersk Lavra’s churches in 1890s – 1910s. The research methodology consists in the complex applying to historical and cultural analysis, art study and diachronic one, empirical observation. The scientific novelty of the study. Based on little-known records, visual sources including introduced into scientific circulation, the author identified and analysed the common features of the painting decoration of the Kyiv-Pechersk Lavra’s churches in 1890s – 1910s. She considered the common image, compositional, iconographic features of the murals of churches such as the Great Church (Dormition Cathedral), Holy Trinity Gate Church, Church of Venerable Anthony and Theodosius of Pechersk with the Refectory Chamber (Refectory Church), Church of All Saints, Church of Conception by St. Ann, Church of Nativity of the Most Holy Theotokos. She observed the direct and indirect influence of the Great Church decoration on the formation of painting decorations in these churches. The author also studied the emulation of the Dormition Cathedral compositions of the 18th century in the Church of Conception by St. Ann decoration and clarified the dating of mural paintings of this church at the late 19th century (1895). Conclusions. 1890s – 1910s were the period of creation new mural paintings in the Kyiv Pechersk Lavra’s churches defined by specific features. Painting decorations in different churches were specifying by image, compositional and iconographic similarity. As with images of the Venerable Fathers of Pechersk, these were images of Christ in the upper case of painting decorations according to the Byzantine canon instead of New Testament Trinity. The academic murals of the Lavra’s Great Dormition Church had been emulated, and the mural painting compositions of St. Volodymyr’s Cathedral in Kyiv (V. Vasnietsov) had been cited. The artists could follow the academic tradition (V. Sonin) or originally present images in Art Nouveau style (I. Yizhakevych, V. Shurshykov) preserving the iconography of V. P. Vereshchahin’s compositions. The similarity of panting decorations of the churches (Church of Conception by St. Ann and Church of Nativity of the Most Holy Theotokos) also had been realised repeating the plot and topical lines of the Great Church murals. According to archival information, the author concluded that mural paintings in the Church of Conception by St. Ann had been performed in 1895. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – розглянути спільні риси живописної декорації церков Києво-Печерської лаври 1890-х – 1910-х рр. Методологія дослідження полягає в комплексному застосуванні історико-культурного, мистецтвознавчого, діахронного аналізу, емпіричного спостереження. Наукова новизна роботи. Виявлені та проаналізовані спільні риси живописної декорації церков Києво-Печерської лаври 1890-х – 1910-х рр. на основі маловідомих архівних документів, візуальних джерел, зокрема введених у науковий обіг. Спільні образні, композиційні, іконографічні особливості розглянуті в розписах таких храмів, як Велика церква (Успенський собор), Троїцька надбрамна церква, церква преподобних Антонія і Феодосія Печерських з Трапезною палатою (Трапезна церква), церква Всіх святих, Аннозачатіївська церква, церква Різдва Пресвятої Богородиці. Досліджено прямий та опосередкований вплив декорації Великої церкви на формування живописної декорації зазначених храмів. Також простежено наслідування композицій Успенського собору XVIII ст. в декорації Аннозачатіївської церкви й уточнено датування розписів цієї церкві кінця ХІХ ст. (1895). Висновки. 1890-ті – 1910-ті рр. стали періодом створення нового монументального живопису у храмах Києво-Печерської лаври, відміченого певними особливостями. Живописній декорації різних церков була притаманна образна, композиційна та іконографічна схожість. Окрім образів преподобних отців Печерських це були зображення Христа в верхньому регістрі храмової декорації згідно візантійського канону замість Новозавітної Трійці. Були взяті за взірець академічні розписи Великої Успенської церкви Лаври (В. П. Верещагін), цитовані настінні живописні композиції та ікони собору Святого Володимира в Києві (В. Васнєцов). Художники могли дотримуватись академічної традиції (В. Сонін) або оригінально презентувати образи в стилі модерн (І. Їжакевич, В. Шуршиков), зберігаючи іконографію композицій В. П. Верещагіна. Схожість декорації церков (Аннозачатіївська церква, церква Різдва Пресвятої Богородиці) реалізовувалась також у повторі локації тематико-сюжетних ліній настінного живопису Великої церкви. Згідно з архівними відомостями зроблено висновок, що розписи в Аннозачатіївському храмі були виконані в 1895 р. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject духовна культура uk_UA
dc.subject православ’я uk_UA
dc.subject академічний живопис uk_UA
dc.subject живопис модерну uk_UA
dc.subject сакральний монументальний живопис uk_UA
dc.subject іконопис uk_UA
dc.subject український живопис uk_UA
dc.subject Василь Верещагін uk_UA
dc.subject Іван Їжакевич uk_UA
dc.title Деякі особливості живописної декорації церков Києво-Печерської лаври кінця ХІХ – початку ХХ століття uk_UA
dc.title.alternative Some Features of Painting Decorations of the Kyiv-Pechersk Lavra’s Churches at the Late 19th – the Early 20th Century uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account