Короткий опис(реферат):
Мета статті – на прикладі «Лебединого сервізу» комплексно проаналізувати особливості декору і
формотворення, що застосовувались митцями Мейсенської мануфактури в першій половині ХVІІІ ст.
Методологія дослідження міждисциплінарна, ґрунтується на інтегральному аналізі історичних фактів і подій у
світлі мистецтвознавчих процесів і культурологічних підходів. Аналітичні і синтетичні методи наукового
вивчення з кількісної та якісної груп, дозволяють здійснити багаторівневий аналіз – насамперед системно
класифікувати складові частини сервізу і до певної міри з’ясувати статистику асортименту, простежити
географію розташувань у різних музейних колекціях, а також приватних збірках; провести формально
стилістичний аналіз основних типів посудних форм; відстежити всі варіанти іконографії мотивів на тлі
історичних і культурних реалій епохи ХVІІІ ст., що формують іконологію теми. Наукова новизна. Комплексне
вивчення еволюції стилістики форм і декору мейсенського фарфору на прикладі «Лебединого сервізу»,
створеного на межі 1730–1740-х років, у вітчизняному мистецтвознавчому дискурсі ще не проводилось.
Висновки. Виконане дослідження «Лебединого сервізу» як мистецького ансамблю дозволило виявити його
виняткову роль для формування європейських порцелянових традицій. У ньому гармонійно поєдналось декілька
оздоблювальних стратегій, у яких переплелися традиції орієнтальної і ранньо-модерної європейської порцеляни.
У цьому аспекті «Лебединий сервіз» Г. фон Брюля демонструє стилістичний синкретизм вже домінуючого
європейського (загальна іконографічна програма) й локального орієнтального стилів (вживання мотиву
Indianische Blumen).
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to comprehensively analyse the peculiarities of decor and form-making used by the
artists of the Meissen Manufactory in the first half of the eighteenth century on the example of the “Swan Service”. The
research methodology is interdisciplinary, based on an integral analysis of historical facts and events in the light of art
historical processes and cultural approaches. Analytical and synthetic methods of scientific research from quantitative
and qualitative groups allow for a multilevel analysis – first of all, to systematically classify the components of the service
and to some extent to find out the statistics of the assortment, to trace the geography of locations in various museum
collections, as well as private collections; to conduct a formal and stylistic analysis of the main types of tableware forms;
to track all variants of the iconography of motifs against the background of the historical and cultural realities of the
eighteenth century, that form the iconology of the theme. Scientific novelty. A comprehensive study of the evolution of
the style of Meissen porcelain forms and decor on the example of the “Swan Service”, created at the turn of the 1730s
and 1740s, has not yet been conducted in the national art historical discourse. Conclusions. The study of the “Swan
Service” as an artistic ensemble has revealed its exceptional role in the formation of European porcelain traditions. It
harmoniously combines several decorative strategies that intertwine the traditions of Oriental and early modern European
porcelain. In this aspect, the “Swan Service” by G. von Brühl demonstrates the stylistic syncretism of the already
dominant European (general iconographic programme) and local oriental styles (use of the Indianische Blumen motif).