Короткий опис(реферат):
The purpose of this paper is to provide a musicological analysis of the evolution of solo sopilka performance,
delineating its progression from a folk instrument to a distinct entity within the realms of both modern academic and popular music.
The methodology of research is founded on principles of systematisation, analysis, and generalisation, which enable the revelation
of the tendencies of development of solo sopilka performance and its place in cultural and artistic life in Ukraine. Utilising a
historical and cultural approach permits the tracing of the development of the status of the sopilka from that of a traditional
household instrument to that of national identity within the context of global musical processes. The employment of a comparative
approach facilitates the examination of the influence of modernisation processes on the repertoire of instruments, playing technique,
and stage appearance. Scientific Novelty. The current paper sets out to demonstrate the details of the development of solo sopilka
performance, its modification in the context of contemporary music, and its role in the establishment of Ukrainian cultural identity.
Conclusions. The sopilka’s function within the context of Ukrainian culture underwent a radical transformation: it transitioned
from a folk instrument to a professional medium for contemporary performance. During the 20th century, the sopilka underwent
modifications in its construction, leading to an augmentation of its technical capabilities and its subsequent recognition as an
instrument of academic music. The evolution of solo sopilka performance towards its current manifestation as an integral
component of the global music industry, particularly within the context of world music business, commenced at the dawn of the
21st century. This transformation can be characterised as a synthesis of traditional timbre and contemporary musical genres,
encompassing genres such as pop music, ethno-fusion, jazz, and electronic music.
Суть розробки, основні результати:
Мета статті – здійснити музикознавчу рефлексію щодо еволюції сольного сопілкового виконавства,
визначити особливості його трансформації від народного музичного інструменту до самодостатнього явища сучасної
академічної та популярної музики. Методологія дослідження ґрунтується на принципах систематизації, аналізу та
узагальнення, що дозволило виявити закономірності розвитку сольного виконавства на сопілці та його роль у
культурно-мистецькому просторі України. Використання історико-культурного підходу дало можливість простежити
зміну статусу сопілки від традиційного побутового інструмента до символу національної ідентичності, інтегрованого
у світові музичні процеси. Компаративний метод дозволив проаналізувати вплив модернізаційних процесів на
репертуар, виконавську техніку та сценічний образ сопілкаря. Наукова новизна дослідження полягає у розкритті
особливостей еволюції сольного сопілкового виконавства, його адаптації до сучасного музичного середовища та
впливу на формування української культурної ідентичності. Висновки. Роль сопілки в українській культурі зазнала
значних змін: від старовинного народного інструмента вона перетворилася на сучасний засіб професійного
виконавства. У ХХ столітті модернізація конструкції інструмента сприяла розширенню його технічних можливостей,
що дало змогу інтегрувати сопілку в академічну музику. У першій третині ХХІ століття сольне виконавство на сопілці
стало невід’ємною частиною світової музичної індустрії, що проявляється у поєднанні традиційного звучання з
сучасними музичними стилями, зокрема у поп-музиці, етно-ф’южн, джазі та електронній музиці