Короткий опис(реферат):
Мета статті. У статті здійснено аналіз специфіки мінімоноопери як інноваційного феномену музичного
театру ХХІ століття в контексті синтезу мистецтв та естетики «відкритої опери». Методологія дослідження
спирається на музикознавчий, семіотичний, когнітивно-комунікативний, герменевтичний методи та
методологічні підходи. Наукова новизна проведеного дослідження специфіки експериментальних форм
сценічної виразності мінімоноопери полягає у виявленні тенденцій мультимодальності, інтерпретаційної
множинності та залучення аудиторії як співавтора смислів, що підкреслює наявність принципів
постдраматичного театру та естетики «відкритої опери». Висновки. Узагальнення отриманих результатів
дослідження засвідчує актуальність мінімоноопери у контексті постдраматичного мистецтва, що постає як
синтетична камерна форма, яка поєднує експериментальні пошуки з інтимністю висловлювання, зосереджуючи
увагу на внутрішньому світі персонажа, його емоціях, філософських рефлексіях та персоналізованому досвіді
аудиторії. Звернення до постдраматичного підходу виявляється у відмові від лінійного сюжету, акценті на
процесуальності, злитті ролей виконавця, оповідача та інтерпретатора. Застосування мультимедійних засобів,
артистичної мультимодальності, гнучких композиторських і виконавських стратегій (включаючи алеаторичні
елементи та множинність інтерпретації) сприяють формуванню т.зв. «відкритої» музичної структури, що
відповідає концепції «opera aperta». Проаналізований твір Людмили Самодаєвої «Борхес і я» демонструє основні
риси сучасної мінімоноопери, яка в контексті музичного театру ХХІ століття постає не лише як жанровий
експеримент, а як композиція, що апелює до переосмислення оперної традиції в умовах сучасної культури і
мистецтва.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to analyse the specifics of the mini-monoopera as an innovative phenomenon of the
musical theatre of the 21st century in the context of the synthesis of arts and aesthetics of “opera aperta”. The research
methodology is based on musicological, semiotic, cognitive-communicative, hermeneutical methods and methodological
approaches. The scientific novelty of the study, based on the results of the analysis of the specifics of the experimental
forms of stage expressiveness of the mini-monoopera, is to identify the trends of multimodality, interpretive multiplicity
and audience involvement as a co-author of meanings, which emphasises the presence of the principles of postdramatic
theatre and the aesthetics of “opera aperta”. Conclusions. The generalisation of the research findings demonstrates the
relevance of the mini-monoopera in the context of post-dramatic art, which appears as a synthetic chamber form that
combines experimental research with intimacy of expression, focusing on the inner world of the character, his emotions,
philosophical reflections and personalised experience of the audience. The appeal to the post-dramatic approach is
manifested in the rejection of a linear plot, the emphasis on proceduralism, and the merging of the roles of performer,
narrator and interpreter. The use of multimedia, artistic multimodality, flexible compositional and performance strategies
(including aleatoric elements and multiple interpretations) contribute to the formation of a so-called “open” musical
structure that corresponds to the concept of “opera aperta”. The analysed work by Lyudmyla Samodayeva “Borges and
Me” demonstrates the main features of a contemporary mini-monoopera, which in the context of the musical theatre of
the 21st century appears not only as a genre experiment, but also as a composition that appeals to the rethinking of the
operatic tradition in the context of contemporary culture and art.