Короткий опис(реферат):
Мета статті – виявити і охарактеризувати основні особливості імерсійних сценічних практик, серед яких:
невизначеність сценічного простору, багатомірність наративу, інтерактивність, сенсорне залучення тощо.
Методологія дослідження полягає у застосуванні низки методів і підходів. Загальнонаукових (аналізу, синтезу,
узагальнення тощо) та спеціальних, зокрема інтегрованих із мистецтвознавства. Наприклад, феноменологічний
підхід наголошує на індивідуальному досвіді зустрічі з мистецьким твором та дав змогу проаналізувати
специфіку імерсійного мистецтва крізь призму сприйняття глядача. Наукова новизна полягає дослідження
полягає у визначенні ключових факторів, які впливають на створення ефекту занурення у сценічних практиках.
Висновки. Імерсійні сценічні практики відносять до експериментальної театральної форми. Вони розширюють
традиційні уявлення про сценічне мистецтво, створюючи нові форми комунікації між актором, драматичною
історією, простором і глядачем. До основних характеристик імерсійних сценічних практик відносять: зміни у
взаємодії із аудиторією, коли глядач стає активним учасником дійства, максимально включаючись у нього;
невизначеність простору, що дає змогу сценічній формі адаптуватися до різних місць і просторів, перетворювати
нетрадиційні місця у драматичне середовище; багаторівневий наратив, коли історії позбавляються змісту, а події
розгортаються нелінійно за різними сюжетами і в різних просторах, які глядач обирає самостійно; сенсорне
залучення за допомогою активізації різних органів чуття викликає сильні емоції, даючи можливість глядачам
безпосередньо проживати історію; змінюється роль митця, який готується грати у невизначених обставинах, що,
у свою чергу, стимулює його творчий розвиток; інтерактивність – спілкування з акторами, залаштункові
знайомства з творчим процесом тощо.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to identify and characterise the main features of immersive stage practices, including:
the uncertainty of the stage space, the multidimensionality of the narrative, interactivity, sensory involvement. The
research methodology consists in applying a number of methods and approaches. General scientific (analysis, synthesis,
generalisation) and special ones, in particular integrated from art history. For example, the phenomenological approach
emphasises the individual experience of encountering a work of art and made it possible to analyse the specifics of
immersive art through the prism of the viewer’s perception. The scientific novelty of the study lies in identifying key
factors that influence the creation of the immersion effect in stage practices. Conclusions. Immersive stage practices are
classified as an experimental theatrical form. They expand traditional ideas about stage art, creating new forms of
communication between the actor, dramatic story, space and viewer. The main characteristics of immersive stage practices
include: changes in interaction with the audience, when the viewer becomes an active participant in the action, maximally
involving himself in it; the uncertainty of space, which allows the stage form to adapt to different places and spaces,
transforming non-traditional places into a dramatic environment; a multi-level narrative, when stories are deprived of
meaning, and events unfold nonlinearly according to different plots and in different spaces that the viewer chooses
independently; sensory involvement through the activation of various senses evokes strong emotions, allowing the viewer
to directly experience the story; the role of the artist, who is preparing to play in uncertain circumstances, changes, which,
in turn, stimulates his creative development; interactivity – communication with actors, behind-the-scenes acquaintance
with the creative process.