dc.contributor.author |
Komova, Мaria |
|
dc.contributor.author |
Peleshchyshyn, Andriy |
|
dc.date.accessioned |
2020-05-13T15:40:22Z |
|
dc.date.available |
2020-05-13T15:40:22Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.citation |
Komova М. Socio-communication resources of cultural information in modeling thinking and behavior of information consumers / Мaria Komova, Andriy Peleshchyshyn // Library science. Record Studies. Informology : sciences journal. - Kyiv : NAKKKіM, 2019. - Vol 4. - P. 91-101 |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/785 |
|
dc.description |
Communication processes underlie the memes spread that affect not only the formation of the way of thinking, outlook but also determine the behavior of the recipient. Creating meme complexes, combined by a single generic idea, is accompanied by a synergistic effect of the impact of each meme. That is why information created and disseminated using multimedia technologies will have maximum psychological appeal, with a psychological impact on all modal channels of sensation. Such a combination of cognitive and behavioral resources of meme replication determines their successful application in the context of a meaningful, information war. The strategy of communicative interaction, which is based on the transfer of cultural information from the
communicant to the recipient through information channels (mass media, social networks), aims to obtain the expected change in the vector of personal and social characteristics (axiological, cognitive and behavioral priorities), which is designed to achieve effective influence on public consciousness.
Комунікаційні процеси лежать в основі поширення мемів, які впливають не тільки на формування способу мислення, світогляду, але й визначають поведінку реципієнта. Створення комплексів мемів, об’єднаних певною узагальнювальною
ідеєю, супроводжується синергетичним ефектом від впливу кожного з мемів. Саме тому інформація, створена і поширена з використанням мультимедійних технологій, буде мати максимальну психологічну привабливість, здійснюючи психологічний вплив на всі модальні канали відчуттів. Таке поєднання когнітивних і поведінкових ресурсів реплікації мемів зумовлюють їхнє успішне застосування в умовах ведення смислової, інформаційної війни. Стратегія комунікаційної взаємодії, в основі якої є
передавання культурної інформації від комуніканта до реципієнта через інформаційні канали (мас-медіа, соціальні мережі), має за мету отримання очікуваної зміни вектора особистісних та суспільних характеристик (аксіологічних, когнітивних та біхевіористичних пріоритетів), що проєктується на досягнення ефективного впливу на суспільну свідомість. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
The purpose of the article is to determine the social communication resources of cultural information to make a civilizational and ideological choice, to choose the way of thinking, and value priorities by consumers of information. To achieve the purpose, the main objectives: one shall justify the view of cultural information as a combination of documentary and factual information that, during communicative interaction, exercises
a synergistic influence on public consciousness; establish the main components of the theory of memes by R. Dawkins; reveal the influence of cultural information on cognitive and behavioral resources of information consumers through replication of memes. The methodology consists of using general scientific methods and unique methods: analysis, synthesis, logical method, method of visualization of research results, analogy
method.
Метою роботи є визначення cоціокомунікаційних ресурсів культурної інформації для реалізації цивілізаційного і світоглядного вибору, для обрання способу мислення і ціннісних пріоритетів споживачами інформації. Методологія дослідження полягає у використанні загальнонаукових методів і спеціальних методик: аналізу, синтезу, логічного методу, методу візуалізації результатів дослідження, методу аналогії. Застосування аналітико-синтетичного, логічного методів дало змогу встановити головні компоненти теорії мемів Р. Докінза, обґрунтувати вплив культурної інфор-мації на синергетику когнітивних і біхевіористичних ресурсів споживачів інформації шляхом реплікації мемів. Зіставлено характеристики культурної еволюції у порівнянні з генетичною еволюцією за аналогічними критеріями |
uk_UA |
dc.language.iso |
en |
uk_UA |
dc.subject |
сultural information |
uk_UA |
dc.subject |
socio-communication resources |
uk_UA |
dc.subject |
information |
uk_UA |
dc.title |
SOCIO-COMMUNICATION RESOURCES OF CULTURAL INFORMATION IN MODELING THINKING AND BEHAVIOR OF INFORMATION CONSUMERS |
uk_UA |
dc.title.alternative |
СОЦІОКОМУНІКАЦІЙНІ РЕСУРСИ КУЛЬТУРНОЇ ІНФОРМАЦІЇ У МОДЕЛЮВАННІ МИСЛЕННЯ І ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ ІНФОРМАЦІЇ |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |