Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

Мовно-стильова самобутність камерноінструментальної творчості Євгена Станковича

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Колісник, Олена Володимирівна
dc.date.accessioned 2020-11-18T10:53:06Z
dc.date.available 2020-11-18T10:53:06Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Колісник О. В. Мовно-стильова самобутність камерноінструментальної творчості Євгена Станковича : дис. на здоб. наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.03 — музичне мистецтво / О. В. Колісник ; М-во культури України. ЛНМА імені М. В. Лисенка.– Львів, 2017. – 245 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2382
dc.description In the thesis it is done musicology analysis of the most significant chamber and instrumental works of Yevheniy Stankovych of different periods of creation. Chamber and instrumental works of the composer are highlighted in the context of general historical development of chamber instrumental genres and genre synthesis as one of the dominant trends in the modern music. As shown in the historical review of the main ways of chamber and instrumental genre development, the subjects to study are the development tendency and style directions of chamber instrumental music in Western Europe, the development of chamber music in the space of Ukrainian traditions and trends of appearance and peculiar features of chamber symphony genre. The chamber and instrumental genre of Ye. Stankovych presents various stylistic palette, which is characterized by a combination of different styles within a single work, either with even distribution or the dominance of one or another style splashes. According to the analytical section, the main characteristic of differentiation by groups of selected chamber and instrumental works is the dominance of definite stylistic traits: neofolk, neobaroque, neoromantic. Having analyzed some lyrical images in different genre shades, the semantic atmosphere of chamber and instrumental music of Ye. Stankovych is marked as lyrical and philosophical, lyrical and dramatic, lyrical and epic, lyrical and psychological. In the result of genre and form individualization, in chamber symphonies of composer the features of polygenre arise as a combination of features of the symphony and chamber symphony, chamber symphony and concerts, symphony and one-part symphony, theater and program music. The artist uses individualized architectonic combinations in the structure as free using of traditional forms, giving the features of some forms (sonata, rondo, variation) and the creation of original architectonic compositions at different levels, in combination with the through variant alternatively development of musical images. The main peculiarity of the texture of chamber and instrumental works of Stankovych is polyphony, polyphonic thinking and giving to it thematic meaning. Moodharmony of the works is based on the usage of twelve-level tonality in combination with the principals of polymood and polytonality. Describing the main tongue-stylistic peculiarities of composer’s chamber and instrumental music, special attention is paid to the combination of ethno typical material to convey the intonations of regional folk sources in modern composer’s interpretation and also the interaction between traditional and innovatory musical expressive means. uk_UA
dc.description.abstract У дисертації здійснено комплексний музикознавчий аналіз найпоказовіших камерно-інструментальних творів Є. Станковича різних періодів написання. Творчість композитора висвітлюється у контексті загально-історичного розвитку камерно-інструментального жанру і жанрового синтезу, як одного із домінантних напрямків в сучасній музиці. При історичному огляді основних шляхів розвитку камерноінструментального жанру вивченню підлягають тенденції розвитку та стильові напрями камерно-інструментальної музики у Західній Європі, розвиток камерного музикування у просторі української традиції, тенденції виникнення та характерні риси жанру камерної симфонії. У аналітичному розділі основною ознакою диференціювання по групах обраних камерно-інструментальних творів Станковича є домінування у них певних стильових рис: неофольклорних, необарокових, неоромантичних. Комплексний музикознавчий аналіз опусів був здійснений у плані семантики, стилю, жанру, формотворення, музично-виражальних засобів, характерних особливостей музичної мови композитора. Особлива увага у роботі, при окресленні основних мовно-стильових особливостей камерно-інструментальної музики композитора, надається поєднанню у його творчості етнохарактерного матеріалу з метою відтворення інтонацій регіональних фольклорних джерел у сучасному композиторському трактуванні, а також взаємодії традиційних та новаторських виражальних засобів. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка uk_UA
dc.subject камерно-інструментальна музика, стильовий напрям, жанр, камерна симфонія, архітектоніка, фактура, ладогармонія, ладотональність, семантика, музично-виражальні засоби uk_UA
dc.title Мовно-стильова самобутність камерноінструментальної творчості Євгена Станковича uk_UA
dc.title.alternative Linguistic and stylistic originality of chamber and instrumental works of Ye. Stankovych uk_UA
dc.type Other uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу