Abstract:
Метою дослідження є теоретична концептуалізація процесу формування
феномену музичного професіоналізму Дрогобиччини та його внеску у
мистецтво України.
У науковий обіг вперше введено поняття специфічної регіональної
системи музично-фахової підготовки спеціалістів, яка постає єднальною і
координаційною ланкою між потребами і вимогами фольклорно-аматорського
музично-виконавського середовища і центрами функціонування академічного
музично-професійного мистецтва.
В роботі досліджено специфіку громадських запитів щодо спеціальної
музичної освіти на різних історичних етапах традиційно-полікультурного
середовища Галичини, висвітлено внесок визначних діячів – вихідців з
музично-освітніх осередків Дрогобиччини у виконавство і педагогіку краю та
України.
У дослідженні здійснено докладний аналіз аспектів функціонування та
еволюції системи фахової музичної освіти Дрогобиччини, що дає можливість
виділити якісні зміни в етапності еволюціонування основних осередків
музичного шкільництва та фахової музичної освіти, визначити характерні
особливості його основних етапів, проаналізувати найважливіші тенденції,
пріоритетні завдання і досягнення притаманні кожному періоду. Кожен з етапів
віддзеркалює музичну підготовку в системі суспільних потреб і
соціокультурних запитів.
Сучасна музична освіта Дрогобиччини – це система з трьох рівнів освіти:
широка мережа музичних та мистецьких шкіл (де педагогічний контингент
сформовано здебільшого з вихідців регіону) – музичний коледж ім.
В. Барвінського – Інститут музичного мистецтва у складі Дрогобицького
державного педагогічного університету імені Івана Франка.
Description:
The purpose of the research is theoretical conceptualization of the process of
formation of the phenomenon of musical professionalization of Drohobych region
and its contribution to the art of Ukraine.
The scientific concept introduces for the first time the notion of a specific
regional system of musical-professional training of specialists, which appears as a
connecting and coordination point between the needs and requirements of the
folklore-amateur musical performing environment and the centers of the functioning
of academic music-professional art.
The work explores the specifics of public requests for special musical
education at various historical stages of the traditional-polycultural environment of
Galicia, and highlights the contribution of prominent figures who come from the
musical and educational centers of Drohobych in the performance and pedagogy of
the region and Ukraine.
In Section I of the study the basis of the professionalization of the musical life
of Drohobych region is considered, which is the choral movement, the activity of
singing, choral, and art societies. The greatest role in the development of musical
professionalization in the region of the late. XIX - beginning ХХ century played two
centers: the church and Prosvita.
The second section of the dissertation is devoted to the development of a
system of centers of musical professionalization in Drohobych, whose middle section
is represented by: a branch of the Higher Music Institute named after. M. Lysenko in
Drohobych, exhibited classes of the Higher Musical Institute named after. M.
Lysenko in Boryslav, branch of the private Polish Conservatory. K. Shimanovsky,
People's School / Institute F. Chopin, private school of piano playing Henryk Shalit.
The initial level of professional music in Drohobych region is represented by
the music schools of Drohobych, Boryslav, Truskavets, Stebnyk, and also here we
associate the school of pedagogical practice with the V. Barvinsky Drogobych Music
College.
The third section of the study is based on the principle of personalization, their
key role and role. Here we also consider two professional music centers: a music
school and a music and pedagogical faculty at the Drogobych State Pedagogical
University named after. I. Franko
Analysis of the aspects of the functioning and evolution of the system of
professional music education makes it possible to highlight qualitative changes in the
stage of evolution of the main centers of musical schooling and professional music
education, to identify the characteristic trends, peculiarities and socio-cultural
inquiries in the field of musical education, priority tasks and achievements at each
stage, namely:
1. Private amateur music and private education;
2. Public forms of non-fiction amateur musicians, due to centralizing
national-public ideas, education under the guidance of educated amateurs,
musicians-practitioners, clergy;
3. Musical education in the system of general school, implemented by the
clergy and professional music teachers with private and foreign education;
4. Public music-artistic associations with classes and schools for them,
forming a network of multidisciplinary special education, which enables to
reach the level of professional music education and the formation of the
building of its own pedagogical forces;
5. Specialized music educational institutions as an interconnected centralized
system within the national community, the synthesis of national and high
foreign education, the formation of individual pedagogical systems,
methodological principles and didactic literature;
6. The state multilevel system of general and special musical and artistic
education of executive and pedagogical profiles with highly skilled
pedagogical personnel, which are oriented on specific problems of regional
queries in professional competencies and qualifications.
Today the musical education of Drohobych region is a complete system of
three levels of education: a wide network of musical and artistic schools (where the
pedagogical contingent was formed mostly from the region's residents) –
V. Barvinsky musical college – Institute of Musical Art in the Ivan Franko State
Drohobych Pedagogical University.