Короткий опис(реферат):
Дисертаційне дослідження присвячене визначенню типології переходу від монодії до багатоголосся на прикладі ряду музичних культур арабо-перських традиції. З цією метою в дисертації проведений вибірковий порівняльний аналіз музичних культур європейських та арабо-перських традицій в аспекті розгляду типологічних та відмінних рис при переході від монодії до багатоголосся, визначені специфічні риси монодичного макамного мислення в ряді культур арабо-перських традицій та охарактеризовані стилеутворюючі риси кримськотатарської музики, які визначили особливості багатоголосся у професійній музиці кримськотатарських композиторів. До типологічних універсалій переходу від монодії до багатоголосся у дисертації віднесені безпосередня наявність монодичних традицій в європейських та арабо-пе6рських культурах, історична незворотність утворення на їх основі багатоголосних форм, контрапунктична система узгодження матеріалів голосів по вертикалі, пріоритетність поліфонічного фактору у формуванні багатоголосної фактури.
Суть розробки, основні результати:
The dissertation focuses on the study of monody to polyphony transition typology in terms of musical cultures in the Arab-Persian tradition. To this end, the dissertation offers a comparative analysis of samples of musical cultures in the European and Arab-Persian traditions as regards their typological and distinctive features in the monody to polyphony transition, a description of specific features of monody maqam thought in a number of cultures in the Arab-Persian tradition and a characterization of the style-forming features of Crimean Tatar music that are at the root of the specific nature of polyphony in Crimean Tatar composers’ professional music. The dissertation considers the immediate presence of monody traditions in the European and Arab-Persian cultures, historical irreversibility of polyphonic forms based on them, the counterpoint system of vertical harmonizing of melodic voice materials, the priority of the polyphonic factor in the formation of polyphonic texture as typological universals of the monody to polyphony transition.