Abstract:
У роботі досліджуються аксіологічні виміри функціонування релігії і атеїзму як феноменів духовної культури суспільства в умовах царського самодержавства і панування Православної церкви та під час відокремлення церкви від держави і здійснення культурної революції в СРСР.
Дисертаційне дослідження містить культурологічний аналіз релігійних і атеїстичних поглядів та ідей, їх проявів у соціокультурному процесі. Висвітлюється генезис і теоретичне осмислення у суспільній думці світоглядних проблем, що пов’язані з духовно-ціннісним аспектом функціонування релігії та атеїзму.
Доводиться, що релігія і атеїзм в історико-культурному процесі виступають як певні системи духовних цінностей, що визначають ставлення людини до довкілля й до себе як культурної особистості. Розкривається поняття свободи совісті як важливої історико-культурної категорії, універсального критерію прогресивного розвитку духовної культури. Боротьба релігії та атеїзму простежується у контексті соціокультурної динаміки, процесу переоцінки цінностей та з точки зору розвитку духовної культури суспільства.
Description:
Functioning of religion and atheism as phenomena of saciety’s spiritual culture under conditions of tzarist regime and Orthodox church domination and also under conditions of church from state separation and cultural revolution in the USSR is researched in the thesis.
The thesis gives culturological analysis of religious and atheistic views and ideas, their role in sociocultural process. The genesis and theoretical approach to problems connected with the aspect of spiritual values in religion and atheism functioning are dealt with in the thesis.
The dissertation shows that religion and atheism in historical-cultural process play the role of particular spiritual values systems which identify ones relationship with the society and ones viewing himself as spiritual personality. The concept of freedom of conscience as historical-cultural category and universal criterion of spiritual culture’s progressive development is shown in the thesis. The opposition of religion to atheism is viewed in the context of socio-cultural dynamics, re-estimation of values process and from the viewpoint of society’s spiritual culture development.