Abstract:
Основний зміст дисертації становить наукове обґрунтування методичної системи формування музичного мислення студентів мистецьких вищих навчальних закладів. Здійснено теоретичний та історичний аналіз наукової літератури з досліджуваної проблеми; виявлено специфіку мислення особистості в художній творчості. Вивчено структуру музичного мислення студентів у контексті
особистісно орієнтованого підходу. Розроблено компонентний склад методичної системи відповідно до концепції особистісно орієнтованої освіти; досліджено принципи навчання, педагогічні умови, форми і методи формування музичного мислення майбутніх фахівців. Визначено критерії та встановлено рівні його сформованості; експериментально перевірено методику поетапного впровадження у процес фахової підготовки студентів музичних спеціалізацій мистецьких вищих навчальних закладів методичної системи формування їхнього музичного мислення.
Description:
The basis of the thesis is scientific substantiation of methodological system of musical thinking formation of students in higher educational establishments of art. The theoretical and historical analysis of scientific literature concerning the problem under investigation is carried out; the specific character of personality’s thinking in creation of art is revealed. The structure of students’ musical thinking in the context of a personality-oriented approach is investigated. The component analysis of the methodological system in accordance with the concept of a personality-oriented education is developed; the principles of teaching, pedagogic conditions, forms and methods of future specialists’ musical thinking formation are researched. The criteria and grades of its formation are determined; the methods of step-by-step implementation of methodological system of musical thinking formation in the process of professional training of musical specialization students in higher educational establishments of art are experimentally proved.