Abstract:
Досліджено систему бібліографічних ресурсів освітянських бібліотек
МОН України та Національної академії педагогічних наук України, роль Державної науково-педагогічної бібліотеки імені В. О. Сухомлинського у розвитку бібліотечної системи освітньої галузі, координації інформаційної та науково-методичної діяльності, створенні галузевого інформаційного ресурсу як у традиційній формі, так і як зведеного електронного ресурсу в галузі бібліографічної, реферативної та інформаційно-аналітичної діяльності.
Розроблено методику аналізу інформаційних потреб освітян, орієнтовану на створення функціонального профілю діяльності вченого, управлінця, викладача ВНЗ та шкіл, фахівця педагогічної галузі та освітянських бібліотек, яка базувалася на визначенні інформації про особу та її діяльність, виявленні потреб у бібліографічних, реферативних та інформаційно-аналітичних документах. Визначено концептуальні засади формування в галузевому масштабі системи бібліографічних документів педагогічної тематики та інтегрованих електронних ресурсів, принципи та шляхи побудови системи бібліографічних ресурсів й створення інтегрованої інформаційної системи бібліографічної інформації педагогічної науки, шляхи реалізації, сучасний стан і перспективи розвитку системи.
Description:
Investigation of the system of bibliographic resources of educational libraries of the Ministry of Education and Science of Ukraine and the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, the role of the V.O. Sukhomlynsky State Scientific and Pedagogical Library in the development of the library system in the field of education, coordination of informative and research and methodological activities, creation of branch information resource both in traditional form and as an integrated electronic resource in the field of bibliographic and abstracting activities and information analysis was carried out. Educators’ information needs analysis technique was developed, focused on creation of the functional activity profile of a scientist, manager, professor, teacher, specialist in the field of pedagogies and educational libraries, which was based on determination of information about the person and his/her activities, identifying the needs in bibliographic, abstract and information and analytical documents. Conceptual principles of organization of the branch-wide system of pedagogical bibliographic documents and integrated electronic resources were defined, as well as the principles and ways of forming-up the system of bibliographic resources and creating the integrated information system of bibliographic information of the pedagogical science, ways of implementation, current state and prospects of the system development.