Abstract:
Мета дослідження – виявлення інтонаційно-змістовного комплексу Сонати для скрипки та фортепіано
представника одеської композиторської школи Серафіма Орфеєва у напрямку виконавської інтерпретації
символіки твору. Методологія роботи ґрунтується на інтонаційно-стилістичному аналізі сонати, співставленні
споріднених творів українських композиторів в конкретному історичному періоді та виокремленні оригінальної
художньої концепції твору Орфеєва у відповідності до його світогляду. Наукова новизна полягає у тому, що
вперше розглянуто твір Орфеєва, який до цього часу не ставав предметом наукового дослідження, а також
виявлено значущість внеску композитора в розвиток інструментальної сонати XX століття. Визначаються
особистісні риси творчих уподобань митця через комплекс музичної символіки та віддзеркаленні в ній
багатозначності церковної православної традиції хорового мистецтва, міфологічної інформації народно-
історичної архаїки у поєднанні з професійними здобутками на шляху розвитку жанру камерної сонати.
Висновки. Аналіз Сонати вказує на ознаки стильового пошуку С. Орфеєва, що увиразнився в поширенні
специфіки хорового письма, осмисленню якого (на прикладі творчості Миколи Леонтовича та Анатолія Лядова)
композитор приділяв велику увагу; в інструментальному мисленні, яке відображувалось у насиченні тканини
ансамблевого твору поліфонічним сплетінням голосів, і особливо прихованим багатоголоссям. Зв’язок з
народною творчістю впливає на відтворення експресивної динамічної картини народного свята. У досить
складному синтезі драматичного та ліричного створюється неповторна, наповнена глибокими емоціями
концепція музичного твору, яка яскраво поповнює жанр інструментальної сонати новими рисами у традиційно-
романтичному забарвленні.
Description:
The purpose of the article is to identify the intonation-content complex of the Sonata for Violin and Piano by the
representative of the Odesa School of Composers Serafym Orfeyev in the area of the performer's interpretation of the
symbolism of the sonata, comparison of similar works of Ukrainian composers in a specific historic period and identifying
the original artistic concept of Orfeyev's work in accordance with his mindset. The scientific novelty is based on the fact
that for the first time the work of Orfeyev, which has not yet been the subject of scientific research, is considered, and the
significance of the composer's contribution to the development of the instrumental sonata of the XX century is revealed.
Methodology. The personal features of the artist's creative preferences are determined through a complex of musical
symbolism and reflection of the multiple meaning of the Orthodox church tradition of choral art, mythological information
of folk-historical archaism in combination with professional achievements in the development of the chamber sonata
genre. Conclusions. Sonata's analysis points to the signs of S. Orfeyev's stylistic search, which was expressed in the
spread of the specifics of choral writing, to the comprehension of which (on the example of the works of Mykola
Leontovych and Anatolii Lyadov) the composer paid great attention; in instrumental thinking, which was reflected in the
saturation of the fabric of the ensemble work with a polyphonic plexus of voices, and especially hidden polyphony. The
connection with folk art influences the reproduction of an expressive dynamic picture of a folk holiday. A rather complex
synthesis of the dramatic and the lyrical creates a unique, deeply emotional concept of a musical work, which vividly
complements the genre of the instrumental sonata with new features in the traditional romantic color.