Abstract:
The purpose of the article is to characterize computer games as a component of culture and a subject of cultural research. The methodology involves distraction from the technological aspects of the genesis and implementation of computer games and is determined mainly by the humanitarian guidelines for the phenomenon under study. Thus, the methodological principles are based on the cultural research concept of computer games as a value of modern culture. The scientific novelty is that for the first time in Ukrainian cultural research the need to study computer games as a
component of culture is actualized. Conclusions. The article highlights the need for cultural research of computer games as a full and equal component of culture. Attention is paid to the scale of the computer games spread, their importance for culture and the individual, as well as the impact on various spheres of human life. Conclusions. It is emphasized that the issue of the creation and functioning of computer games in modern society is an inexhaustible source for further research, including in cultural research. Computer games are a wide “field” for the application of the latest IT developments, philosophical ideas, and artistic innovations. Therefore, this issue will remain in the focus of research not only for cultural scientists but also for philosophers, educators and psychologists, sociologists, economists, and jurists, given the pace and scale of the information spread and communication technologies, and most importantly their complexity
Description:
Мета статті – охарактеризувати комп’ютерні ігри як складову культури та предмет культурологічного дослідження. Методологія дослідження передбачає відволікання від технологічних аспектів генезису і реалізації комп'ютерних ігор, і визначається переважно гуманітарними настановами на досліджуваний феномен. Відтак, методологічні засади ґрунтуються на культурологічній концепції комп'ютерної гри як цінності сучасної культури. Наукова новизна полягає в тому, що вперше в українській культурології актуалізовано потребу вивчення комп’ютерних ігор як складової культури. Результати. У статті актуалізовано
потребу культурологічного дослідження комп’ютерних ігор як повноцінної і рівноправної складової культури. Звернено увагу на масштаби розповсюдження комп’ютерних ігор, їх значення для культури та окремого індивіда, а також вплив на різні сфери життєдіяльності людини. Висновки. Наголошено, що проблематика
створення і функціонування комп’ютерних ігор в сучасному суспільстві – невичерпне джерело для подальших досліджень, зокрема й у культурології. Комп’ютерні ігри – це широке поле для застосування новітніх ІТ-розробок, філософських ідей і мистецьких нововведень. Відтак, ця проблематика ще довго перебуватиме у
фокусі досліджень не лише культурологів, а й філософів, педагогів і психологів, соціологів, економістів і правознавців, зважаючи на темпи і масштаби розповсюдження інформаційно-комунікаційних технологій, а головно – їх складність.