dc.contributor.author |
Моторна, Тетяна Федорівна |
uk_UA |
dc.date.accessioned |
2022-02-15T13:35:19Z |
|
dc.date.available |
2022-02-15T13:35:19Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.citation |
Моторна Т. Ф. Ідеї містеріальності у музичній культурі XX століття
(на прикладі фортепіанної творчості Олів’є Мессіана) : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. мистецтвознавства : спец. 26.00.01 "Теорія та історія культури" / Тетяна Федорівна Моторна ; Нац. акад. кер. кадр. культури і мистецтв. К., 2021. 20 с. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3993 |
|
dc.description |
Науковим завданням дисертації є мистецтвознавча характеристика ідей містеріальності як складного художнього феномена культурного простору ХХ століття на прикладі фортепіанної творчості Олів’є Мессіана, а також узагальнення уявлень щодо специфічно культурологічного тлумачення мистецьких надбань найвизначніших авторів культури XX століття в їх принциповому заглибленні у релігійно-філософські засади творчого мислення і свідомого спрямування до літургійно-музичного виявлення.
Мета дослідження - виявити закономірності втілення містеріальності у фортепіанних творах Олів’є Мессіана.
Відповідно до мети дослідження передбачено вирішення наступних завдань:
- узагальнити наукові уявлення про містерію, наявні в різних сферах гуманітарного знання, в тому числі в мистецтвознавстві;
- визначити найбільш яскраві риси містеріальності, похідні від середньовічного театру та актуалізовані у творах авторів XIX-XX ст.;
- окреслити принципи позараціоналістичної духовної традиції як потужного пласта світової культури у європейському ареалі, започаткованого містеріями античності, поглибленого пошуками ранньохристиянських мислителів;
- простежити за феноменом духовно-містичного досвіду в традиціях середньовічного християнства для виявлення специфіки безпосереднього світоосягнення як цілісного переживання єдності людини і світу;
- позначити символічні образи переживання людського буття, зображені в скрябінівських проявах містеріальності, співзвучних традиціям французької музики - з уточненням сакральності образів птахів у фортепіанних творах О. Мессіана в співвіднесеності з «політними образами» в О. Скрябіна;
- окреслити пошуки шляхів духовного вдосконалення світу через виявлені жанрово-фактурні показники та клавірні прийоми виразності у спадщині О. Мессіана, сприйняті від О. Скрябіна - через аналіз фортепіанної участі в «Квартеті на кінець часу» та інших творах;
- простежити за наближенням до сакральності в О. Мессіана в співвідношенні з містеріальними установками скрябінізму - на матеріалах «8 Прелюдій», «Двадцять поглядів на немовля Ісуса», «Маленькі ескізи птахів» та ін. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Соціальні катаклізми XX століття стали причиною зростання інтересу до релігійних вчень, розвитку релігійної філософії в річищі різних християнських конфесій. Це актуалізувало процеси містерізації культури XX століття. Виявом цього стало формування нової містерії, що відбулося всупереч наростаючому протягом століття потужному натиску науки, науково-технічної революції з їх атеїстичними тяжіннями світоглядних установлень. Разом з тим, поширення містеріальних ідей пов’язано з неокласицистськими та необарочними тенденціями в музичній культурі XX століття, з її схилянням до діалогу культур, прагненням до відтворення множинних виявлень жанрів.
Освоєння наукових уявлень про містерію відбувається в різних сферах гуманітарного знання, в тому числі та в мистецтвознавстві, що дозволило виявити цілий ряд складових містеріальності. Її визначає сукупність рис, що об'єднують два найбільш відомі історико-культурні типи містерії: язичницькі священнодійства, поширені у народів Стародавнього Сходу та Стародавньої Г реції, а також жанр західноєвропейського релігійного театру Середньовіччя та Відродження. До них відносяться архетипічні ідеї й засоби втілення, властиві обом різновидам містерії.
Визначним є лідерство О. Мессіана в музичні культурі XX століття, а також глибинний вплив методу його мислення на подальші покоління митців, в тому числі, й сучасних. Відповідно, складається необхідність глибокого наукового осмислення ґенези новаційності О. Мессіана в фортепіанній творчості у зв’язку з проявами містеріального комплексу. Тема дослідження розглядається в аспекті проєкції на твори О. Мессіана творчості О. Скрябіна, зокрема йдеться про прояви скрябінівського тла мислення у творах «Турангаліли» і «Святого Франциска Ассизького». Цей зріз співвідношень творчих позицій О. Скрябіна та О. Мессіана визначив Г. Еймерт, заявивши, що «коріння світового авангарду в Росії», а ім'я їм - О. Скрябін. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.publisher |
Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв |
uk_UA |
dc.subject |
містеріальність |
uk_UA |
dc.subject |
містерія |
uk_UA |
dc.subject |
О. Мессіан |
uk_UA |
dc.subject |
стиль культури |
uk_UA |
dc.subject |
стиль в музиці |
uk_UA |
dc.subject |
жанрові типології |
uk_UA |
dc.title |
ІДЕЇ МІСТЕРІАЛЬНОСТІ У МУЗИЧНІЙ КУЛЬТУРІ ХХ СТОЛІТТЯ (НА ПРИКЛАДІ ФОРТЕПІАННОЇ ТВОРЧОСТІ ОЛІВ’Є МЕССІАНА) |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Ideas of mysteriality in the musical culture of the XX century (on the example of the piano work of Olivier Messiaen) |
en |
dc.type |
Other |
en |