Abstract:
Мета роботи. Визначити роль публічних бібліотек у забезпеченні інформаційної безпеки
особистості та встановити формування її медіаосвіти. Проаналізувати практику навчання
медіаграмотності у бібліотеках. Методологія полягає в застосуванні загальнонаукових методів
аналізу і синтезу, узагальнення та оглядово-аналітичного опису, що дозволило виявити місце і роль
публічних бібліотек у формуванні особистісної медіаграмотності та забезпечені інформаційної
безпеки особистості. Наукова новизна полягає в тому, що інформаційна безпека особистості
розглядається в контексті медіаграмотності та крізь призму бібліотечних заходів щодо
формування медіаграмотності користувачів. Висновки. У результаті проведеного дослідження
визначено, що питання інформаційної безпеки особистості не розглядаються на законодавчому
рівні, в належній мірі, а основна увага приділяється інформаційній безпеці держави. Інформаційна
безпека особистості – міждисциплінарне поняття, яке досліджують науковці з права,
інформаційно-бібліотечної справи, журналістики, комп’ютерних технологій, психології, соціології,
педагогіки тощо. Було доведено, що інформаційна безпека особистості залежить від рівня її
медіаграмотності, здатності критично оцінювати інформацію, визначати ненадійну – фейкову
або замовну інформацію, що вводить в оману, протистояти пропаганді та маніпуляціям. Сучасні
публічні бібліотеки відіграють важливу роль у формуванні медіаосвіти громадян, зокрема через свою
освітню та просвітницьку діяльність. На базі бібліотек проходить навчання з медіаграмотності.
Бібліотеки створюють інформаційні матеріали з даної тематики, підбирають відповідні
інформаційні джерела та ресурси, проводять масові заходи з даної тематики.
Description:
The purpose of the article is to determine the role of public libraries in ensuring the information security
of the individual and to establish the formation of its media education. Analyze the practice of teaching media
literacy in libraries. The methodology consists of the application of general scientific methods of analysis and synthesis, generalization, and review-analytical description, which revealed the place and role of public
libraries in the formation of personal media literacy and information security of the individual. The scientific
novelty is that the information security of the individual is considered in the context of media literacy and
through the prism of library activities for the formation of media literacy of users. Conclusions. As a result
of the research, it is determined that - issues of information security of the individual are not considered at
the legislative level, to the appropriate extent, and the main attention is paid to the information security of
the state. Information security of the individual is an interdisciplinary concept that is studied by scholars
in law, information and library affairs, journalism, computer technology, psychology, sociology, pedagogy,
etc. Information security of the individual is an interdisciplinary concept that is studied by scholars in law,
information and library affairs, journalism, computer technology, psychology, sociology, pedagogy, etc. It has
been proven that the information security of an individual depends on the level of his media literacy, ability to
critically evaluate information, identify unreliable – fake or ordered information that is misleading, to resist
propaganda and manipulation. Modern public libraries play an important role in shaping the media education
of citizens, in particular through their educational and educational activities. Media literacy training is held
on the basis of libraries. Libraries create information materials on this topic, select appropriate information
sources and resources, hold mass events on this topic.