Короткий опис(реферат):
Метою роботи є дослідження феномена міжжанрової діалогічності у камерно-інструментальній музиці українських композиторів кінця ХХ – початку ХХІ століття. Методологія. Застосовано музикознавчий, структурносемантичний, порівняльно-текстологічний методи дослідження жанрово-стильової належності, художньо-образної
сфери, символічної мови творів камерно-інструментальної музики. Наукова новизна дослідження полягає у таких
положеннях: визначено основні тенденції жанротворення у техніко-композиційній практиці постмодерної доби; виокремлено жанрово-типологічні новації української камерно-інструментальної музики; висвітлено сутність явища
жанрової інтерференції у камерно-інструментальній творчості; з'ясовано вплив феномену міжжанрової діалогічності на процес формування нової ієрархії системи ансамблевих жанрів в українському камерно-інструментальному
мистецтві. Висновки. На стику ХХ–ХХІ століть полістилістичні пошуки музичного мистецтва, сценарність, драматургічність художньо-музичного мислення, суміщення техніко-композиційних та виражальних засобів різних видів
мистецтв значно впливають на процес жанротворення. Аналіз жанрово-типологічних новацій камерно-інструментальної музики сучасних українських композиторів виявляє особливе значення феномена міжжанрової діалогічності, яке полягає: в оновленні, "переінакшенні" моножанрів старої традиції з позицій виражальних можливостей сучасної стилістики та інструментарію, що створює діалогічну вісь (комплементарного або антитетичного характеру);
відображенні принципу вільного діалогу в синтезі або інтерференції музичних та позамузичних жанрових засобів у
ліброжанрах нової музики, які не набули стійкого жанрового знаку; виникненні феномена жанрової інтерференції як
вияву міжжанрової діалогічності у синергетичній інтеграції жанрових ознак камерно-інструментальної та камерно-вокальної або оркестрової музики, що призводить до появи поліжанрів гібридної структури; включенні камерно-інструментальних творів до макроциклів – спільного діалогічного поля культурно-історичної, стильової та жанрової пам'яті.
Суть розробки, основні результати:
The aim of this article is to study the phenomenon of intergenre dialogicality in chamber music of Ukrainian
composers of the late XX – early XXI centuries. Methodology. In this study were used musicological, structural-semantic,
comparative and textual methods in the analysis of genre and style parameters, artistic sphere, symbolic language of
chamber music. The scientific novelty of the research is formulated in the following positions: identified the main trends
of genres creation in the context of postmodern technical and compositional practice; highlighted the typological genre innovation in Ukrainian chamber music; introduced the content of the phenomenon of genre interference in chamber music;
justified the influence of the phenomenon of intergenre dialogicality on the process of forming a new hierarchy system of
ensemble genres in Ukrainian chamber art. Conclusions. On the turn of the XX – XXI centuries the polystylistic search of
musical art, combination of technical, compositional and expressive features of different kinds of arts were significantly
affected on the process of genre creation. An analysis of typological genre innovation of chamber music by contemporary
Ukrainian composers reveals the particular importance of the phenomenon of intergenre dialogicality in the process of
genre creation, which is as follows: creating dialogical axis (complementary or antithetical character) by updating the
"monogenres" of old tradition in terms of expressive possibilities of the modern style and musical instruments; reflection of
the principle of free dialogue in the synthesis or interference the musical and extra-musical genre features in "librogenres"
of new music without sustainable genre mark; appearance of the phenomenon of genre interference as an aspect of
intergenre dialogicality in synergic integration of genre features of chamber and vocally-chamber or orchestral music, which
leads to "poligenres" of hybrid structure; inclusion the chamber music in macrocycles – the general dialogical field of
cultural-historical, stylistic and genre memory.