Короткий опис(реферат):
Purpose of Research. The purposes of the research are to identify the specifics of the philosophy of musical analysis in basic philosophical, aesthetic and musicological categories and to outline its significance in the cultural studies of the phenomena of Ukrainian musical art, in particular, chamber-instrumental (based on the work of
representatives of the Ukrainian school composers of the 60s of the XX-th century - the beginning of the XXI-st century). Methodology of Research. The research methodology is based on the combination of the application of a number of scientific approaches and the following methods: analytical, semiotic, hermeneutic, cultural and art studies ones, which
allow us to consider the issue of the methodology of the analysis of musical works from in the context of the philosophy
of music. Scientific Novelty. The scientific novelty of the research is the generalization of existing concepts in order to further develop the principles of the philosophy of musical analysis in a combinatorial combination of classical musicological and «discursive» analysis. This approach allows us understanding the formal-structural, content-semantic
and semantic aspects of the organization of musical material in their integrity within the process of compositional and performing creativity. Conclusions. It has been proven that the creation, reproduction and perception of compositions is a process of worldview self-awareness through their works. The variability of interpretive versions of culturalhermeneutic understanding of musical meaning is formed in medial channels at the communicative junction of mutual exchange of artistic and aesthetic information between its generator, translator and perceiver. So, the importance of the philosophy of musical analysis in the study of the works of chamber-instrumental art of representatives of the Ukrainian school composers and their compositions is highlighted
Суть розробки, основні результати:
Мета дослідження. Виявлення специфіки філософії музичного аналізу у базових філософських, естетичних
та музикознавчих категоріях та окреслення його значення у культурологічному дослідженні явищ музичного
мистецтва України, зокрема, камерно-інструментального (на матеріалі творчості представників української
композиторської школи 60-х рр. ХХ – початку ХХІ ст.). Методологія дослідження ґрунтується на сукупності
застосування низки наукових підходів і методів: аналітичного, семіотичного, герменевтичного,
культурологічного та мистецтвознавчого методів, що дозволяє розглянути питання методології аналізу музичних
творів з позицій філософії музики. Наукова новизна роботи полягає в узагальненні наявних концепцій з метою
подальшої розробки принципів філософії музичного аналізу у комбінаторному поєднанні класичного
музикознавчого та «дискурсивного» аналізу. Такий підхід дозволяє осягнути формально-структурні, змістовно семантичні та смислові аспекти організації музичного матеріалу у їх цілісності в процесі композиторської та
виконавської творчості.