Короткий опис(реферат):
Метою статті є узагальнена характеристика творчої діяльності Ісаака Яковича Берковича, українського
композитора і педагога та її впливу на розвиток фортепіанної педагогіки для дітей. Методологія дослідження
заснована на інтердисциплінарному підході, що виражає інтеграцію культурологічних, мистецтвознавчих,
спеціально-історичних тощо, принципів та методів; основними принципами, які визначають авторський підхід,
є: 1. принцип об’єктивності (з його позицій факти із життя та творчої діяльності митця свідчать про його внесок
у розвиток культури, музичного мистецтва і педагогіки); 2. принцип історичності дозволив відтворити реальну
картину життя і творчості І. Берковича; 3. принцип всебічності і комплексності визначив урахування
різноманітних факторів і причин, які дають змогу цілісно схарактеризувати внесок цього митця в історико культурну музично-педагогічну спадщину української культури, розглянутого в діахронному історико культурному аспекті. Провідну роль в викладі матеріалу відіграє діяльнісно-структурний метод, який дозволяє
детально дослідити творчу особистість піаніста-композитора-педагога; метод культурно-історичного аналізу дав
змогу ретроспективно висвітити значення творчості Ісаака Берковича у розвиткові української музично педагогічної культури; методи біографістики, джерелознавства, хронологічний тощо, метод інтерв’ю, реалізовані
в якості ретроспективного аналізу життя і творчості видатного діяча вітчизняної культури. Наукова новизна
дослідження базується на первинному застосуванні різноманітних джерел (архівного характеру, засобами
інтерв`ювання тощо), які мають суто авторський характер у контексті підсилення уваги до значення творчої
діяльності Ісаака Берковича, українського композитора і педагога, в першу чергу, в зв`язку з відзначенням 120-
річчя від народження митця і педагога. Висновки відображають внесок особистості І. Берковича в розвиток
української музично-педагогічної культури, розглянутого як в ретроспективному аспекті, так і в світлі
проективних можливостей щодо розвитку вітчизняної музичної культури (особливо, в музично-педагогічному
сегменті) в сучасних умовах; підкреслюють новітній характер застосованих різновидових джерел, що дають
змогу повноцінно висвітити творчий доробок митця та авторський досвід спілкування із його колегами та
вихованцями.
Суть розробки, основні результати:
The aim of the article is a generalized description of the creative activity of Isaac Yakovlevich Berkovich, a
Ukrainian composer and lecturer as well as its impact on the development of piano pedagogy for children. The research
methodology is based on an interdisciplinary approach, which expresses the integration of culturological, art history,
special-historical, etc., principles and methods; the main principles that determine the author's approach are: 1. the
principle of objectivity (from his standpoint, facts from the life and work of the musician (artist) indicate his contribution to the development of culture, music, and pedagogy); 2. the principle of historicity allowed to recreate a real picture of
the life and work of I. Berkovich; 3. the principle of comprehensiveness and complexity has taken into account various
factors and reasons that allow to comprehensively characterize the contribution of this musician (artist) to the historical
and cultural music and pedagogical heritage of Ukrainian culture, considered in the diachronic historical and cultural
aspect. The leading role in the presentation of the material is played by the activity-structural method, which allows
investigating in detail the creative personality of the pianist-composer-teacher; the method of cultural-historical analysis
made it possible to retrospectively highlight the importance of Isaac Berkovych's work in the development of Ukrainian
musical and pedagogical culture; methods of biography, source studies, chronological, etc., the method of interviews,
implemented as a retrospective analysis of the life and work of a prominent figure of national culture. The scientific
novelty of the study is based on the initial use of various sources (archival, interviewing, etc.), which are purely authorial
in the context of increasing attention to the importance of the creative work of Isaac Berkovich, Ukrainian composer and
teacher, primarily in connection with celebrating the 120th anniversary of the birth of the artist and teacher. The
conclusions reflect the contribution of I. Berkovych's personality to the development of Ukrainian music-pedagogical
culture, considered both in retrospect and in the light of projective opportunities for the development of national music
culture (especially in the music-pedagogical segment) in modern conditions; emphasize the latest nature of the various
types of sources used, which allow to fully highlight the creative work of the artist and the author's experience of
communicating with his colleagues and students.