Abstract:
Мета роботи – з’ясувати історію виникнення живопису Лідії Спаської під час відновлення КиєвоПодільської Покровської церкви в 1950-х роках, окреслити його іконографічні та стильові особливості. Методи
дослідження ґрунтуються на застосуванні архівних та бібліографічних пошуків, які дали змогу висвітлити
невідомі факти; іконографічного й іконологічного методів, щоб розібрати розвиток сюжетів, а метод
порівняльної оцінки дав можливість з’ясувати особливості підходу мисткині до їх трактування. Наукова
новизна статті полягає у введені до наукового обігу раніше не відомих матеріалів про участь Л. Спаської у
відновленні Києво-Подільської Покровської церкви у 1950-х роках; першій спробі іконографічного та
іконологічного аналізу виконаних нею в цьому процесі монументальних творів. Висновки. Встановлено, що
Лідія Спаська була авторкою монументального живопису Києво-Подільської Покровської церкви: її пензлю
належали роботи: «Покладення до гробу» та «Воскресіння» у конхах; «Вознесіння Божої Матері» і «Явлення
Божої Матері на горі Почаївській» у раменах; розписи барабана центральної бані та підпружних арок. До нашого
часу в первісному вигляді ці роботи не збереглися. Іконографія зображень дає підстави вважати, що Л. Спаська
не використовувала сталі сюжети, а на основі своїх знань та досвіду намагалася їх інтерпретувати чи адаптувати
на бажання замовника, що доводить їх іконографічний аналіз. Композиції всіх робіт підпорядковані
архітектурному простору й органічно сприймаються в загальному інтер’єрі храму. У живописі Л. Спаська
зосереджувала увагу на тонкому моделюванні обличчя, приділяючи йому підвищену увагу, тоді як одяг і тло
виконувала більш узагальнено; постаті характеризуються виразними силуетом і рухом. Втрати та пізніші
поновлення розписів не дають змогу зробити загальні висновки стосовно колориту і його особливостей.
Description:
The purpose of the article is to find out the history of Lidia Spaska's painting during the restoration of the KyivPodil Pokrovska Church in the 1950s, and its iconographic and stylistic features. The research methodology is based on
the application of archival and bibliographic searches, which enabled finding and highlighting the unknown facts;
iconographic and iconological methods, which made it possible to analyse the development of plots, and the method of
comparative evaluation allows to clarify the peculiarities of the artist's approach to their interpretation. The scientific
novelty consists in the introduction into scientific circulation of previously unknown materials about L. Spaska's
participation in the restoration of the Kyiv-Podil Pokrovska Church in the 1950s; in the first attempt at an iconographic
and iconological analysis of her monumental paintings in this restoration process. Conclusions. It has been established
that Lidia Spaska was the author of the monumental painting of the Kyiv-Podil Pokrovska Church. The following works
belonged to her brush: two compositions “The Entombment” and “The Resurrection” in half-domes; two wall paintings
in the northern and southern arms – “Ascension of Virgin” and “Apparition of Virgin on Mount Pochaiv”; paintings of
the drum of the central dome and elastic arches. These works have not survived in their original form to our time. The
iconography of the images gives reason to believe that L. Spaska did not use fixed subjects, but on the basis of her
knowledge and experience tried to interpret or adapt them to the wishes of the customer, as evidenced by their
iconographic analysis. The compositions of all works are subordinated to the architectural space and are organically perceived in the general interior of the temple. In her painting, L. Spaska focused on the fine modeling of the face, giving
it increased attention, while the clothes and the background were painted more generally; the figures are characterised by
expressive silhouette and movement. Losses and later renewals of paintings do not allow us to draw general conclusions
about the color and its features