Короткий опис(реферат):
Мета дослідження – виявлення сакрально-містеріальної ґенези та духовних підвалин класики українського
музичного театру, репрезентованої творчістю С. Гулака-Артемовського та М. Лисенка. Методологія дослідження.
Суттєвими для цієї роботи виявилися міждисциплінарний, історико-культурологічний, жанрово-стильовий
підходи. Наукова новизна роботи визначена її аналітичним ракурсом, що враховує не тільки оригінальність
творчого внеску С. Гулака-Артемовського та М. Лисенка, але й духовно-містеріальну ґенезу їх оперної
спадщини. Висновки. Поетика українського музичного театру формувалася на тлі традицій барокового
шкільного театру, жанрова специфіка якого сходила до візантійської ритуально-культової практики та
літургічної драми в поєднанні з міфологічно-архетиповими настановами української національної свідомості.
Класика української опери XIX століття, репрезентована у творчості С. Гулака-Артемовського та М. Лисенка,
успадковує цей театрально-містеріальний та етико-дидактичний базис у культурно-історичних реаліях своєї
епохи. «Запорожець за Дунаєм» у межах комічного жанру висвітлює архетипові риси типажу вертепного козаказапорожця, а також міфологему «пошуків раю». На тлі поетики історико-героїчної опери ця проблематика
представлена в «Тарасі Бульбі» М. Лисенка, що створює авторську версію гоголівської повісті з очевидними
паралелями з біблійною тематикою та звертанням до домінантної басової тембральності, яка генетично сходила
до православної культової співацької практики. Дитячі опери М. Лисенка на рівні мінімістерій символізують
залучення до національної міфології та її архетипових настанов, звернення до українського містеріального
Універсуму через авторську «космологічну казку».
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the study is to reveal the sacred and mysterious genesis and spiritual foundations of the classics of
Ukrainian musical theatre, represented by the work of S. Gulak-Artemovskyi and M. Lysenko. Research methodology.
Interdisciplinary, historical-cultural, genre-stylistic approaches were essential for this work. The scientific novelty of the
work is determined by its analytical perspective, which takes into account not only the originality of the creative
contribution of S. Gulak-Artemovskyi and M. Lysenko, but also the spiritual and mysterious genesis of their opera
heritage. Conclusions. The poetics of the Ukrainian musical theatre was formed against the background of the traditions
of the baroque school theatre, the genre specifics of which went back to the Byzantine ritual and cult practice and liturgical
drama in combination with the mythological and archetypal instructions of the Ukrainian national consciousness. The
classics of Ukrainian opera of the 19th century, represented in the work of S. Gulak-Artemovskyi and M. Lysenko, inherit
this theatrical-mysterial and ethical-didactic basis in the cultural-historical realities of its era. “Zaporozhets by the
Danube” within the comic genre highlights the archetypal features of the Zaporozhian Cossack type, as well as the
mythologem of the “search for paradise”. Against the background of the poetics of the historical-heroic opera, this