Короткий опис(реферат):
Мета роботи – розглянути можливості використання нових освітніх технологій в умовах дистанційної та
змішаної форм навчання, зокрема створення мистецьких проєктів інтегративного типу на прикладі репрезентації
творчої постаті Владислава Заремби як українського композитора польського походження. Методологія
дослідження полягає у використанні історико-компаративного та персоналістичного підходів, з боку мистецької
педагогіки – діяльнісного підходу. Результати експериментальної роботи переконують, що залучення технології
створення мистецьких проєктів інтегративного типу дає змогу висвітлити різні грані творчої постаті Владислава
Заремби як українського композитора, музичного педагога, автора збірки «Кобзар Тараса Шевченка», зразків
камерної вокальної та інструментальної музики. Наукова новизна. Увагу зосереджено на ролі українських
композиторів польського походження, пов’язаних з Волинню та Поділлям, у розвитку професійної української
музики середини ХІХ – початку ХХ століття. Прослідковано різні грані творчості Владислава Заремби, які
визначені окремими напрямами студентської пошукової та виконавської діяльності в підготовці та презентації
проєктів. Наведені короткі приклади характеристики вокально-хорового та фортепіанного письма Владислава
Заремби. Висновки. Узагальнено роль технології мистецьких проєктів інтегративного типу для активізації
пошукової та виконавської діяльності студентів музичних спеціальностей, аналізу ними окремих аспектів
українсько-польських культурних відносин, ролі окремих персоналій у розвитку музичної культури України.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to consider the possibilities of using new educational technologies in distance and
blended learning, in particular the creation of integrative art projects as in the case of representaing the creative personality
of Vladyslav Zaremba as a Ukrainian composer of Polish origin. The research methodology consists in the use of
historical-comparative and personalistic approaches, as well as the activity approach from the point of view of art pedagogy. The results of the experimental work prove that the involvement of technology of integrative art projects allows
highlighting various aspects of the creative personality of Vladyslav Zaremba as a Ukrainian composer, music teacher,
the author of the “Taras Shevchenko's Kobzar” collection, as well as samples of chamber vocal and instrumental music.
Scientific novelty. Attention is focused on the role of Ukrainian composers of Polish origin, associated with Volyn and
Podillia, in the development of professional Ukrainian music in the mid-nineteenth – early twentieth century. Among
them: Joseph Dominik Vytvytsky (1813–1866), Michael (Michael) Zavadsky (1828–1887) and Vladyslav Zaremba
(1833–1902). Different facets of Vladyslav Zaremba's creative personality have been traced, which are presented by
separate scopes of student search and executive activities in the preparation and presentation of integrative art projects.
In particular, the following areas have been presented: artistic Ukrainian–Polish relations in the context of the contribution
of Ukrainian composers of Polish origin to the composers of the Dolysenko period; presentation of V. Zaremba's creative
career; vocal and choral work of the composer; Shevchenko in the works of V. Zaremba (“Taras Shevchenko’s Kobzar”
collection, Kyiv, 1889), the program book of the event dedicated to the 185th anniversary of V. Zaremba (vocal class of
associate professor N. Ovod), the “Let’s Sing Together” project realised in collaboration with the Youth Choir (artistic
director H. Misko) and Polish students. The composer's piano works have also been singled out, which include a piano
cycle for children “Mały Paderewsky” (“Little Paderewsky”), translations of Ukrainian folk songs, plays “Farewell to
Ukraine”, “Thought-Shumka”, “The Dnipro Roars and Moans”, “At the end of the dam willows rustle”, “All the burlaks
gathered”, and a number of piano miniatures. A brief performing and pedagogical analysis of V. Zaremba's work “Oh,
the moon, the moon” has been performed. Conclusions. The authors have generalised the role of the technological process
of integrative art projects for intensification of searching and performing activities of music students, their analysis of
certain aspects of Ukrainian-Polish cultural relations, the role of individuals in the development of musical culture of
Ukraine