Abstract:
Мета статті – виявлення жанрово-стильової специфіки циклу С. Монюшка «Домашні співаники» в контексті
духовно-стильових настанов мистецтва бідермаєру, зокрема й у його польській «моделі». Методологія
дослідження спирається на загальнонаукові та спеціальні методи, серед яких суттєвими є інтонаційностилістичний, історико-культурологічний, жанрово-стильовий у їх комплексному застосуванні. Наукова
новизна роботи визначена тим, що в ній уперше узагальнено жанрово-стильову специфіку циклу «Домашні
співаники» С. Монюшка в контексті типологічних ознак бідермаєру та його польської «іпостасі». Висновки.
Творчість С. Монюшка – важлива складова польської музичної культури середини XIX століття, що розвивалася
на перетині типологічних ознак романтизму та бідермаєру. Специфіка останнього, представлена практично в усіх
європейських культурах названого періоду, зокрема й у польській, орієнтована на відродження духовних
патріархальних настанов людського буття, на відтворення «побуту, пронизаного релігійністю». У художньомузичній сфері типологія бідермаєру апелює до типового та загальнозначущого, до різноманітних форм
аматорського музикування або до їх стилізації. У межах польської культури його настанови вступають у
взаємодію з ознаками польського шляхетства та сарматизму, а також з традиціями національної пісеннотанцювальної культури. Масштабний цикл «Домашні співаники» С. Монюшка створений на основі кращих
зразків польської (А. Міцкевич, С. Вітвицький, Я. Чечот, Л. Кондратович та ін.), а також європейської поезії
різних епох (Й. Гете, Г. Гейне, В. Гюго, В. Скотт, Дж. Байрон, В. Шекспір). Він охоплює близько трьохсот пісень
та орієнтований на художні запити сімейного кола або салонного зібрання, має духовно-просвітницьке значення,
відтворюючи польський «образ світу» та його етичні цінності.
Description:
The purpose of the study is to reveal the genre-stylistic specificity of S. Monіuszko’s cycle “Home Songbooks” in
the context of the spiritual and stylistic instructions of Biedermeier’s art, including in his Polish “model”. The
methodology of the work is based on general scientific and special methods, among which intonation-stylistic, historicalcultural, genre-stylistic methods in their complex application are essential. The scientific novelty of the work is
determined by the fact that it summarises for the first time the genre-stylistic specificity of S. Monіuszko’s “Home
Songbooks” cycle in the context of Biedermeier’s typological features and his Polish “hypostasis”. Conclusions. The
creativity of S. Monіuszko is an important component of Polish musical culture of the middle of the 19th century, which
developed at the intersection of typological signs of romanticism and Biedermeier. The specificity of the latter, presented
in almost all European cultures of the mentioned period, including the Polish one, is focused on the revival of spiritual
patriarchal guidelines for human existence, on the reproduction of “life imbued with religiosity”. In the artistic and
musical sphere, Biedermeier’s typology appeals to the typical and generally significant, to various forms of amateur
music-making or to their stylisation. Within the framework of Polish culture, his instructions interact with the signs of
Polish nobility and Sarmatism, as well as with the traditions of the national song and dance culture. The large-scale series
“Home Songbooks” by S. Monіuszko was created on the basis of the best examples of Polish (A. Mickiewicz,
S. Witvytskyi, J. Chechot, L. Kondratovych, etc.), as well as European poetry of various eras (J. Goethe, H. Heine,
V. Hugo, V. Scott, J. Byron, V. Shakespeare). It includes about three hundred songs and is oriented to the artistic demands of a family circle or salon gathering, carries a spiritual and educational burden, reproducing the Polish “image of the
world” and its ethical values.